مقدمه: اگرچه ارزشیابی کیفیت مؤسسات آموزش عالی ضروری است، اما اهمیت آن در مؤسسات آموزش عالی علمیـکاربردی بویژه در مؤسسه هلال ایران، به عنوان یکی از مؤسسات مطرح و برگزیده، بیشتر احساس میشود. هدف کلی این پژوهش تدوین مجموعه عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت به عنوان پیشبایستهای ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی در مؤسسه هلال ایران میباشد.
روشها: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت و نحوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، پژوهش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی خبرگان درون و برون سازمانی مؤسسه آموزش عالی علمیـکاربردی هلال ایران تشکیل دادهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی در مجموع تعداد 20 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. در نهایت از روش دلفی برای تعیین عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت استفاده شدهاست.
یافتهها: پس از بررسی مصاحبههای انجام شده و همچنین استفاده از تجارب موجود و تأیید نهایی مدیران گروه و اعضای هیأت علمی مؤسسه هلال ایران، تعداد 8 عامل، 39 ملاک، 221 نشانگر و معیار قضاوت در بخش درونداد تدوین شد. همچنین 1 عامل، 3 ملاک، 19 نشانگر و معیار قضاوت در بخش فرایند و 3 عامل، 10 ملاک، 40 نشانگر و معیار قضاوت در بخش برونداد تدوین شدهاست.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادهاست، عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت تدوین شده میتواند به عنوان یک پیشبایست اساسی برای ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی مؤسسه هلال ایران بکار برده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |