[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال‌احمر بر اساس مدل کا مرون و کوئین
بیژن عبدالهی، محمدرضا هداوندی ، ایوب ابراهیمی
چکیده:   (256 مشاهده)

مقدمه: فرهنگ حاکم بر هر سازمان، شکل‌دهندۀ شخصیت سازمانیآن است‌، لذا می‌توان سازمان‌ها را برحسب نوع فرهنگ‌شان شناسایی کرد‌‌‌. فرهنگ منسجم و متناسب با اهداف و مأموریت‌های سازمانی موجب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان می‌شود‌‌. ازاین‌رو، این مطالعه در صدد شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال‌احمر برآمده است‌‌. روش: این تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است‌‌. جامعۀ آماری، تمامی کارشناسان ستاد مرکزی جمعیت هلال‌احمر (250 نفر) می‌باشند‌‌. حجم جمعیت نمونه 148 نفر برآورد گردید که پس از توزیع پرسشنامه‌ها، 130 پرسشنامه تکمیل و جمع‌آوری شد‌‌. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود و ابزار اصلی تحقیق از پرسشنامه استاندارد مدل کامرون و کوئین (2006) استفاده گردید‌‌. روایی محتوایی آن با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان تأیید شد‌‌. ضریب پایایی معادل 89/0 به دست آمد‌‌. برای تحلیل داده‌ها از آمارتوصیفی و آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف، لون، مقایسه میانگین‌ها، تحلیل واریانس یک طرفه و توکی استفاده شده است‌‌.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرهنگ بازاری (رقابتی) بالاترین نمرۀ میانگین (78/2) را به ‌دست آورد‌‌. نتایج آزمون t زوجی یا وابسته (317/16) در سطح خطای 05/0 بیانگر تفاوت بین وضع موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی است‌‌. مقایسه میانگین‌ها نیز نشان داد سطح معنا‌داری F برای جنسیت 904/0sig=، تحصیلات 678/0 sig=، سابقۀ کار 147/0 sig= و وضعیت استخدامی001/0= sig) بود که بیانگر تفاوت معنا‌دار میان میانگین فرهنگ سازمانی با وضعیت استخدامی کارکنان می‌باشد.

نتیجه‌گیری : با توجه به نتایج، بین وضع موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی تفاوت معنا‌دار مشاهده شده است‌‌. همچنین به ترتیب اولویت، فرهنگ رقابتی، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ گروهی و فرهنگ ویژه سالاری حاکم بر ستاد مرکزی جمعیت بوده است‌‌. به علاوه، برای تعیین وضعیت موجود فرهنگ سازمانی بخش‌های دیگر جمعیت نیاز به تحقیق‌های دیگری می‌باشد‌‌.

واژه‌های کلیدی: شناسایی، فرهنگ سازمانی، انواع فرهنگ، شاخص، وضع موجود و مطلوب، جمعیت هلال‌احمر، مدل کامرون و کوئین
متن کامل [PDF 815 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عبدالهی بیژن، هداوندی محمدرضا، ابراهیمی ایوب. شناسایی فرهنگ سازمانی جمعیت هلال‌احمر بر اساس مدل کا مرون و کوئین. 1. 1395; 8 (1)

URL: http://jorar.ir/article-1-308-fa.html

دوره 8، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 793 queries by yektaweb 3462