[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب درسی دوره اول و دوم متوسطه از منظر توجه به آموزش کمک‌های اولیه
محمد حرفتی سبحانی لیل‌آبادی1، موسی پیری
دانشیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (56 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش، بررسی جایگاه آموزش کمک‌های اولیه، در کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم بود. با توجه به آمار بالای سوانح در کشور و تلفات بالا در حوادث سر صحنه و معلولیت‌های به تبع آن، لزوم آشنایی دانش آموزان با مهارت‌های فوق، و گنجاندن آنها در کتاب‌های درسی ضروری به نظر می رسد.
روش: روش به کار رفته در پژوهش فوق از نوع تحلیل محتوا می‌‌باشد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوا می‌‌باشد که دارای 21 مولفه می‌‌باشد روایی ابزار، توسط هفت تن از اساتید و کارشناسان تایید شد. و پایایی آن نیز براساس روش اسکات برابر 80 درصد می‌‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200جلد کتاب درسی و نمونه آماری شامل 33 جلد می‌‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده شد.
یافته‌ها: در کتاب‌های دوره متوسطه اول درکتاب آمادگی دفاعی پایه نهم در قالب 2 صفحه و در کتاب‌های عمومی الزامی دوره متوسطه دوم نیز، در کتاب آمادگی دفاعی در 12 صفحه به مقوله کمک‌های اولیه اشاره و در کتاب‌های فنی حرفه ای دوره متوسطه دوم تنها کتابی که به آموزش کمک‌های اولیه پرداخته است کتاب ایمنی و کمک‌های نخستین می‌‌باشد . علاوه براین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت تمامی مولفه برابر صفر می‌‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به ضعف کتاب‌های درسی، پررنگ تر شدن مباحث کمک‌های اولیه، اختصاص کتابی مستقل به آن، ارایه سازماندهی مارپیچی برای تداوم بیشتر، طراحی برنامه درسی کمک‌های اولیه و در نهایت مساعدت کارشناسان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ، در تدریس مباحث یاد شده ضروری به نظر می رسد.
واژه‌های کلیدی: آموزش کمک‌های اولیه، کتاب‌های درسی، دوره متوسطه، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 874 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حرفتی سبحانی لیل‌آبادی1 محمد، پیری موسی. تحلیل محتوای کتاب درسی دوره اول و دوم متوسطه از منظر توجه به آموزش کمک‌های اولیه. 1. 1395; 8 (4)

URL: http://jorar.ir/article-1-387-fa.html

دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 795 queries by yektaweb 3531