[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 11-1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی وضعیت مدارس ناحیۀ دو آموزشی کلان‌شهر اصفهان در بحران‌های احتمالی و تخلیۀ اضطراری جمعیت
دکتر مسعود تقوایی، علی جوزی خمسلویی*
دانشگاه اصفهان
چکیده:   (237 مشاهده)
مقدمه: برنامه­ریزی و ساماندهی بلایا و مخاطرات ناشی از حوادث انسانی و طبیعی در مدیریت بحران کاربری­های شهری اهمیت ویژه­ای دارد. از سوی دیگر، در بین کاربری­های شهری، بخش آموزش از حساسیت بیشتری برخوردارست. دانش‌آموزان و کارکنان مدارس و مراکز آموزشی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه­های انسانی یک منطقه یا کشور مسلماً باید در برنامه­های مدیریت بحران و تخلیۀ اضطراری جمعیت در اولویت اول امدادرسانی باشند.
روش: روش مطالعه در این پژوهش، اسنادی و تحلیلی- پیمایشی است. داده­های پژوهش به دو بخش بنیادین و مدیریتی تقسیم شده و در یک دورۀ زمانی پنج­ماهه با مطالعه کل جامعه تحقیق (142 مدرسه ناحیۀ دو آموزشی اصفهان) جمع­آوری شدند که پس از طبقه­بندی، محاسبه و ترسیم نمودار در نرم‌افزار SPSS با استفاده از مدل‌های کاربردی مانند فرمول سطح­بندی تحلیل و نتایج ارائه شد. نقشه­ها در محیط نرم­افزار ArcGIS ترسیم شده­اند.
یافته­ ها: مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان در بخش شاخص­های بنیادین دارای وضعیت مناسبی نبوده و آسیب­پذیری آنها در بحران‌های احتمالی زیاد است؛ به عبارت دیگر، در این مراکز فقط وضعیت توزیع جمعیت و سیستم گرمایشی مناسب بوده و سایر معیارهای بنیادی وضعیت مطلوب ندارند. در بخش شاخص­های مدیریتی، صرفاً 33 مدرسه تا حدودی استانداردهای مدیریتی دارند و 109 مدرسه باقیمانده، فاقد هر گونه استاندارد می­باشند.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان تاب­آوری مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان از لحاظ ساختارهای بنیادین و پایه­ای ضعیف است از سوی دیگر، مراکز مذکور استانداردهای مدیریتی کافی نداشته و از این رو آسیب­پذیری بالایی دارند. در نهایت، وضعیت مدارس مورد مطالعه در حوادث احتمالی با درنظرگرفتن جمیع معیارها (شاخص­های بنیادین و مدیریتی) نامناسب، آسیب­پذیر و بحرانی است
واژه‌های کلیدی: مدیریت بحران، تخلیۀ اضطراری، شاخص‌های بنیادین، شاخص‌های مدیریتی، ناحیۀ دو آموزشی اصفهان.
متن کامل [PDF 5256 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

taghvaei M, Jovzi Khameslouei A. Situation Assessment of Schools in Isfahan Educational Secondary Districts in Probable Disaster and Emergency Evacuation . 3. 2019; 10 (1)
URL: http://jorar.ir/article-1-449-fa.html

تقوایی مسعود، جوزی خمسلویی علی. ارزیابی وضعیت مدارس ناحیۀ دو آموزشی کلان‌شهر اصفهان در بحران‌های احتمالی و تخلیۀ اضطراری جمعیت . فصلنامه علمی پژوهشی امدادونجات. 1397; 10 (1)

URL: http://jorar.ir/article-1-449-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877