Taghvaei M, Jovzi Khameslouei A. Situation Assessment of Schools in Isfahan Educational Secondary Districts in Probable Disaster and Emergency Evacuation. jorar 2018; 10 (1) :1-20
URL:
http://jorar.ir/article-1-449-fa.html
تقوایی مسعود، جوزی خمسلویی علی. ارزیابی وضعیت مدارس ناحیۀ دو آموزشی کلانشهر اصفهان در بحرانهای احتمالی و تخلیۀ اضطراری جمعیت. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 10 (1) :1-20
URL: http://jorar.ir/article-1-449-fa.html
دانشگاه اصفهان
چکیده: (2604 مشاهده)
مقدمه: برنامهریزی و ساماندهی بلایا و مخاطرات ناشی از حوادث انسانی و طبیعی در مدیریت بحران کاربریهای شهری اهمیت ویژهای دارد. از سوی دیگر، در بین کاربریهای شهری، بخش آموزش از حساسیت بیشتری برخوردارست. دانشآموزان و کارکنان مدارس و مراکز آموزشی به عنوان اصلیترین سرمایههای انسانی یک منطقه یا کشور مسلماً باید در برنامههای مدیریت بحران و تخلیۀ اضطراری جمعیت در اولویت اول امدادرسانی باشند.
روش: روش مطالعه در این پژوهش، اسنادی و تحلیلی- پیمایشی است. دادههای پژوهش به دو بخش بنیادین و مدیریتی تقسیم شده و در یک دورۀ زمانی پنجماهه با مطالعه کل جامعه تحقیق (142 مدرسه ناحیۀ دو آموزشی اصفهان) جمعآوری شدند که پس از طبقهبندی، محاسبه و ترسیم نمودار در نرمافزار SPSS با استفاده از مدلهای کاربردی مانند فرمول سطحبندی تحلیل و نتایج ارائه شد. نقشهها در محیط نرمافزار ArcGIS ترسیم شدهاند.
یافته ها: مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان در بخش شاخصهای بنیادین دارای وضعیت مناسبی نبوده و آسیبپذیری آنها در بحرانهای احتمالی زیاد است؛ به عبارت دیگر، در این مراکز فقط وضعیت توزیع جمعیت و سیستم گرمایشی مناسب بوده و سایر معیارهای بنیادی وضعیت مطلوب ندارند. در بخش شاخصهای مدیریتی، صرفاً 33 مدرسه تا حدودی استانداردهای مدیریتی دارند و 109 مدرسه باقیمانده، فاقد هر گونه استاندارد میباشند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان تابآوری مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان از لحاظ ساختارهای بنیادین و پایهای ضعیف است از سوی دیگر، مراکز مذکور استانداردهای مدیریتی کافی نداشته و از این رو آسیبپذیری بالایی دارند. در نهایت، وضعیت مدارس مورد مطالعه در حوادث احتمالی با درنظرگرفتن جمیع معیارها (شاخصهای بنیادین و مدیریتی) نامناسب، آسیبپذیر و بحرانی است
گزارش کوتاه یا نامه ها :
پژوهشي |
موضوع مقاله:
حمایت روانی در سوانح