[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 11-1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش‌های امدادی مبتنی بر روش‌های فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر
دکتر حسن عبداله زاده* ، آقای سهیل متکی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (21 مشاهده)
مقدمه
مساله آموزش یکی از موثرترین عامل انطباق و سازگاری امدادگران با شرایط متحول دنیای کنونی است. ایجاد دگرگونی در نگرش امدادگران، ایجاد آشنایی و آمادگی در ایشان به منظور افزایش شایستگی­های کاری برای پذیرش مسئولیت­های مهم و سنگین در زمان حوادث جهت بالا بردن سطح کارایی، با مساله آموزش ارتباط تنگاتنگ دارند. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش­های امدادی مبتنی بر روش­های فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز می­ باشد.
روش: پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری شامل 100 نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز در بازه زمانی ثبت نام شده در سال 1396 می باشند که تعداد 40 نفر بعنوان حجم نمونه و با
روش نمونه­گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب شده­اند(20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل)،
 امدادگران گروه کنترل  طی 5 جلسه آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روال گذشته اما گروه آزمایش آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روشهای مبتنی بر فراشناخت و فراحافظه آموزش دیده­اند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته و برگرفته از کتاب اصول کمک­های اولیه و احیاء ایوبیان و پورحیدری(1389) استفاده و سپس داده­ها مورد تجزیه و تحلیل در دو بخش؛ آمار توصیفی همچون فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی همچون تحلیل کوواریانس قرار گرفتند.
یافته­ها:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین­ها بر حسب عضویت گروهی(آزمایش و کنترل) در مرحله پس آزمون در سطح آلفای 5/0 (05/0> P) معنادار می باشد. میزان تاثیر این مداخله در پس آزمون 23 درصد است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش های امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه (آزمایش و کنترل) بر یادگیری امدادگران تاثیر معناداری داشته است. توان آماری 603/0 حاکی از دقت آماری می باشد.
نتیجه گیری:
نتایج حاکی از آن دارد که آموزش­های امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه باعث افزایش یادگیری در گروه آزمایش دارد. بنابراین می­توان گفت؛ آموزش­های امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه بر یادگیری موثر است.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌های امدادی، روش های فراحافظه، روش-های فراشناخت، یادگیری
متن کامل [PDF 634 kb]   (8 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahzadeh H. The Effect of Relief Education Based on Meta-Memory and Meta-Cognition Methods on the Learning of First Respondents of the Red Crescent Society. 3. 2019; 10 (1)
URL: http://jorar.ir/article-1-489-fa.html

عبداله زاده حسن، متکی سهیل. تأثیر آموزش‌های امدادی مبتنی بر روش‌های فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر . فصلنامه علمی پژوهشی امدادونجات. 1397; 10 (1)

URL: http://jorar.ir/article-1-489-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3840