مقدمه
مساله آموزش یکی از موثرترین عامل انطباق و سازگاری امدادگران با شرایط متحول دنیای کنونی است. ایجاد دگرگونی در نگرش امدادگران، ایجاد آشنایی و آمادگی در ایشان به منظور افزایش شایستگیهای کاری برای پذیرش مسئولیتهای مهم و سنگین در زمان حوادث جهت بالا بردن سطح کارایی، با مساله آموزش ارتباط تنگاتنگ دارند. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز می باشد. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری شامل 100 نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان بندرگز در بازه زمانی ثبت نام شده در سال 1396 می باشند که تعداد 40 نفر بعنوان حجم نمونه و با
روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب شدهاند(20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل)،
امدادگران گروه کنترل طی 5 جلسه آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روال گذشته اما گروه آزمایش آموزش امداد و کمکهای اولیه را طبق روشهای مبتنی بر فراشناخت و فراحافظه آموزش دیدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و برگرفته از کتاب اصول کمکهای اولیه و احیاء ایوبیان و پورحیدری(1389) استفاده و سپس دادهها مورد تجزیه و تحلیل در دو بخش؛ آمار توصیفی همچون فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی همچون تحلیل کوواریانس قرار گرفتند. یافتهها:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگینها بر حسب عضویت گروهی(آزمایش و کنترل) در مرحله پس آزمون در سطح آلفای 5/0 (05/0> P) معنادار می باشد. میزان تاثیر این مداخله در پس آزمون 23 درصد است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش های امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه (آزمایش و کنترل) بر یادگیری امدادگران تاثیر معناداری داشته است. توان آماری 603/0 حاکی از دقت آماری می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن دارد که آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه باعث افزایش یادگیری در گروه آزمایش دارد. بنابراین میتوان گفت؛ آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه بر یادگیری موثر است.
Abdollahzadeh H. The Effect of Relief Education Based on Meta-Memory and Meta-Cognition Methods on the Learning of First Respondents of the Red Crescent Society. 3. 2019; 10 (1) URL: http://jorar.ir/article-1-489-fa.html
عبداله زاده حسن، متکی سهیل. تأثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر . فصلنامه علمی پژوهشی امدادونجات. 1397; 10 (1)