[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 1-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامۀ درسی آموزش مدیریت امداد سوانح درآموزش عالی ایران و ایالات متحده از دیدگاه جهانی- بومی
مرجان جوانبخش، پروین شفیعی مقدم ، سید امیرحسین سرکشیکیان، کتایون جهانگیری
دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشکدۀ سلامت ایمنی محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو هیأت علمی گروه امداد و نجات مؤسسه آموزش عالی
چکیده:   (333 مشاهده)
مقدمه: آموزش به‌عنوان مهم‌ترین عامل، کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین زمان و مسیر برای پرورش نیروی انسانی در مدیریت مؤثر و بهینه سوانح است. هدف از پژوهش حاضر تطبیق برنامۀ درسی رشتۀ مدیریت سوانح طبیعی و انسان‌ساخت در ایران و مدیریت اضطراری و بلایا در ایالات متحده است.
روش: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی براساس شیوۀ بردی[1] انجام گرفته، داده‌ها از پایگاه‌‌های اطلاع‌رسانی رسمی ملّی و بین‌المللی و مستندات آموزش عالی کشور گردآوری شده است. برنامه‌ریزی درسی رشته‌‌های فوق در مقطع کار‌‌شناسی در مؤسسه آموزش عالی هلال ایران و دو دانشگاه Upper Iowa وAmerican Public  در ایالات متحده مقایسه، تحلیل و بر مبنای آن پیشنهاداتی ارائه شد.
یافته‌ها: با توجه به نتایج، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های علوم پایه، مدیریت عمومی،‌ علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم طبیعی و سوانح، علوم مدیریت بحران در ایران در مقاطع کاردانی و کارشناسی و گرایش‌های طبیعی وانسان‌ساخت برای تمامی مراکز ارائه‌دهنده و فراگیران ثابت و بدون تغییر و مبتنی بر نیاز بومی است. در دو دانشگاه مورد مطالعۀ ایالات متحده در هر دو گرایش هنر و علوم، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های فوق، متفاوت، اختیاری واز قابلیت انعطاف بالایی برخوردارست.
بحث و نتیجه‌گیری: موضوعات برنامه‌ریزی و محتوای دروس در هر دو مقطع و دو گرایش مذکور، مطابق با الگوی جهانی مدیریت بحران و با تأکید بر نیاز‌های بومی سوانح طبیعی و انسان‌ساخت ایران است. برای پوشش کامل نیاز‌های کشور استفاده از دروس اختیاری متنوع، منعطف، متناسب با نیاز فراگیران شاغل در نهاد‌های گوناگون و طراحی رشته‌‌های جدید با توجه به تنوع سوانح کشور پیشنهاد می‌شود.
 
[1] Beredy
واژه‌های کلیدی: مطالعات تطبیقی، برنامۀ درسی جهانی، مدیریت سوانح، آموزش عالی
متن کامل [PDF 979 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javanbakhsh M, Shafiei Moghadam P, Sarsikian S A. Comparative study of physical assistance management training in Iran and the United States from the global perspective – local. 3. 2017; 8 (3) :1-21
URL: http://jorar.ir/article-1-364-fa.html
جوانبخش مرجان، شفیعی مقدم پروین، سرکشیکیان سید امیرحسین، جهانگیری کتایون. بررسی تطبیقی برنامۀ درسی آموزش مدیریت امداد سوانح درآموزش عالی ایران و ایالات متحده از دیدگاه جهانی- بومی. 1. 1395; 8 (3) :1-21

URL: http://jorar.ir/article-1-364-fa.html

دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 799 queries by yektaweb 3531