مقدمه: پیشرفت شگرف و عمیق در علوم و فنون گوناگون و تأثیرات آن در عرصههای مختلف و فعالیتهای اداری و خدماتی مؤسسات و سازمانها، نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی در سازمان را افزایش داده و آن را ضروری ساخته است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی و مطالعه میزان تأثیر آموزش ضمن خدمت کارکنان بر متغیرهای بهرهوری شامل، میزان اعتماد به نفس، روابط انسانی، بکارگیری تغییر، نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان جمعیت هلالاحمر کرمانشاه از دیدگاه کارکنان و مدیران آنها است.
روشها: در این مطالعه روش پژوهش علّی- مقایسهای است. حجم نمونه شامل کلیه کارکنان و مدیران شاغل در جمعیت هلالاحمر است. حجم نمونه شامل 324 نفر از جمله 162 نفر از کارکنان و تمامی مدیران مربوطه میباشد که در مورد این کارکنان نظر دادهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته سنجش بهرهوری از دیدگاه کارکنان و از نیز دیدگاه مدیران است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب بر اساس آلفای کرونباخ 68/0 و 87/0 میباشد برای تعیین روایی ابزار نیز از قضاوت 5 نفر از متخصصان و صاحبنظران در خصوص سئوالات استفاده شده است. از واریانس سه عاملی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت نتوانسته است تغییرات معناداری را در متغیرهای بهرهوری شامل روابط انسانی، بکارگیری تغییر و نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان آموزشدیده را با توجه به سن، سابقه کار، تحصیلات و جنسیت در مقایسه با کارکنانی که این آموزشها را ندیدهاند، ایجاد نماید اما میزان اعتماد به نفس کارکنان آموزشدیده را با توجه به جنسیت افزایش داده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به جامعه آماری پژوهش مشخص گردید که آموزشهای ضمن خدمت نتوانسته است تغییری در روابط انسانی، بکارگیری تغییر و نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان جمعیت هلالاحمر کرمانشاه ایجاد نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |