مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلالاحمر بود.
روشها: مقاله حاضر از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را تمامی مراجعهکنندگان به داروخانه جمعیت هلالاحمر شیراز در زمستان 1390 تشکیل دادهاند. بهمنظور انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس بهره گرفته شده است و 330 نفر بهعنوان حجم جامعه نمونه بررسی شدند و پرسشنامه سنجش میزان رضایت از خدمات داروخانه را تکمیل کردند. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روشهای همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب تصنیفی) و روایی آن از شیوههای روایی صوری، محتوا و روایی سازه (تحلیل عوامل) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز توسط نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل پایایی همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ و تصنیفی را برای عامل کلی معادل88 /0 و 73/0 و ضریب آلفای کرونباخ را برای سه عامل "نحوه برخورد و تعامل کارکنان"، "کیفیت کلی خدماتدهی" و " محیط فیزیکی" به ترتیب معادل 92/0r=0، 75/0r=، 71/0r= نشان داد. مقادیر روایی محتوا و صوری نیز مناسب و مطلوب بود. نتایج تحلیل عوامل تأییدی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش نهایی واریماکس بهمنظور بررسی روایی سازه سه عامل استخراج گردید و نتایج نشان داد، در مجموع 3 عامل 23/62 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین مینمایند.
نتیجهگیری: پرسشنامه حاضر دارای پایایی مناسب و روایی مطلوب بهمنظور ارزیابی کیفیت خدمات داروخانههای جمعیت هلالاحمر میباشد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |