دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 55-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghamiri S S, Farsad H, Oveisi N, Kavehfirouz Z, Abjam Z, Mousavi A S, et al . View Assessment of the affected people of East Azerbaijan province about Red Crescent society relief operations at earthquake in August 2012. jorar 2013; 5 (1) :64-55
URL: http://jorar.ir/article-1-144-fa.html
آقامیری سید صمد، فرساد حامد، اویسی نادر، کاوه فیروز زینب، آبجام زهرا، موسوی اشرف‌سادات، و همکاران.. نظرسنجی از آسیب‌دیدگان در مورد عملیات امدادی جمعیت ‌هلال‌احمر در زلزله استان آذربایجان شرقی مرداد 1391. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1392; 5 (1) :64-55

URL: http://jorar.ir/article-1-144-fa.html


چکیده:   (4150 مشاهده)

مقدمه: با توجه به آسیب‌پذیری کشور نسبت به حوادث‌، لزوم برنامه‌ریزی و انجام اقداماتی در راستای کاهش اثرات و پیامدهای آن ضروری به نظر می‌رسد. یکی از این اقدامات، انجام فعالیت‌های مطالعاتی در این زمینه می‌باشد و در این بین استفاده از نظرات و تجربیات امدادگران، آسیب‌دیدگان و افراد درگیر با حادثه بسیار مؤثر است. لذا در این پ‍‍‍‍‍‍‍ژوهش در نظر است تا با نظرسنجی از امدادگران، به نقاط ضعف و قوت عملیات امدادی جمعیت ‌هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی دست یافت تا در آینده مشکلات را کم رنگ یا از بین برد.
روش‌‌ها: بررسی حاضر به روش پیمایشی به انجام رسیده است و یک بررسی توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مردم آسیب‌دیده شهرستان‌‌های اهر، هریس و ورزقان بوده است. روش نمونه‌‌‌گیری مطبق و به صورت تصادفی بوده است. بر اساس فرمول کوکران، نمونه تحقیق شامل 491 نفر از مردم آسیب‌دیده ساکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان‌‌های اهر، هریس و ورزقان بوده است. در این فرمول، تعداد جامعه آماری، بر اساس سرشماری سال 1385، برابر با 263639 نفر می‌باشد. این نمونه با درجه اطمینان 95 درصد و میزان اشتباه مجاز (دقت احتمالی مطلوب) 05/0محاسبه شده است.
یافته‌‌ها: با توجه به یافته‌‌های توصیفی می‌توان استنباط نمود که عملکرد امدادگران در حوزه‌‌های توزیع اقلام مورد نیاز و نیز خدمات درمانی و کمک‌‌های اولیه در سطح خوبی ارزیابی شده است. تعداد قابل‌توجهی از آسیب‌دیدگان از عملکرد امدادگران رضایت داشته‌اند. تقریباً نیمی از مردم در مورد تأمین مایحتاج اولیه راضی بوده‌اند. اکثر آسیب‌دیدگان از نحوه توزیع آب آشامیدنی و دسترسی به آن راضی بودند. تقریباً نیمی از افراد، نحوه توزیع چادر‌های امدادی و نحوه اسکان اضطراری را در سطح خوبی ارزیابی نمودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق به نظر می‌رسد در مجموع عملکرد جمعیت ‌هلال‌احمر با توجه به حجم و گستره وسیع این حادثه، به خصوص در مورد توزیع اقلام مورد نیاز مردم و نیز خدمات بهداشتی و درمانی بسیار خوب بوده است. با توجه به نتایج تحقیق که رضایت مردم در محور وضعیت بهداشتی تقریباً متوسط بوده است، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی جامع‌تری در حوزه خدمات بهداشتی از سوی جمعیت ‌هلال‌احمر صورت گیرد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه تقریباً یک سوم شهروندان ایرانی در مناطق روستایی ساکن هستند، باید برای این تعداد قابل توجه از مردم، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم در صورت وقوع حادثه صورت گیرد.

متن کامل [PDF 226 kb]   (884 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb