دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 31-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouladi Reishahri A, Afsharpour S, Golestaneh S M, Rostami S, Mozafari M, Shabanzadeh A et al . Studying the effective factors of attracting and maintaining volunteers, youth and relief groups in Red Cre. jorar 2013; 5 (1) :39-31
URL: http://jorar.ir/article-1-146-fa.html
پولادی ریشهری علی، افشارپور شاهین، گلستانه سید موسی، رستمی شیوا، مظفری محمود، شعبان زاده عبدالکریم و همکاران.. بررسی عوامل مؤثر در جذب و نگهداری گروه‌های داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1392; 5 (1) :39-31

URL: http://jorar.ir/article-1-146-fa.html


چکیده:   (4813 مشاهده)

مقدمه: سازمان‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در سراسر جهان وظیفه دارند، نسبت به ارایه خدمات انسان‌دوستانه و حمایت از مددجویان اقدام نمایند. جمعیت هلال‌احمر با جذب، سازماندهی و بهره‌گیری از توان اقشار و افرادی که تمایل به مشارکت در اهداف انسان‌دوستانه جمعیت هلال‌احمر دارند، به نیازمندان کمک می‌نماید. این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر در جذب و نگهداری گروه‌های داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر پرداخته‌است.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل گروه‌های
داوطلبان، جوانان و امدادی هلال‌احمر استان بوشهر بوده‌است. مطابق با آمارهای ارائه‌شده توسط جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر تعداد کل اعضای گروه‌های داوطلبان، جوانان و امدادی هلال‌احمر استان بوشهر 7217 نفر بوده‌است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 391 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، دشتی، بندر گناوه، کنگان، دیّر و تنگستان انتخاب گردید. روایی صوری پرسشنامه توسط تعدادی از کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ در پرسشنامه اول و دوم به ترتیب برابر 86/0=r و 83/0=r به‌دست آمده‌است که نتایج بیانگر وجود سطح بالایی از همبستگی درونی بین سئوالات است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد عوامل تبلیغات افراد با نفوذ، تبلیغات خیابانی، حمایت سازمانی، انگیزه اجتماعی، ارتباط، رسانه، انگیزه درونی و تشویق مادی به ترتیب بیشترین تأثیر را در جذب افراد داشته‌اند. همچنین مهم‌ترین عواملی که در ماندگاری و ادامه همکاری نقش داشته‌اند به ترتیب ایمنی و بهداشت، روابط انسانی، فرهنگ سازمانی، تشویق غیرمادی، آموزش و تشویق مادی بوده‌است.
نتیجه‌گیری: عوامل متعددی در جذب و نگهداری گروه‌های داوطلبان، جوانان و امدادی جمعیت هلال‌احمر نقش دارند. با توجه به میانگین سنی کشور و احتمال بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی، توجه به یافته‌های پژوهش می‌تواند مسئولین امر را در اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت جذب و نگهداشت نیروها یاری کند.

متن کامل [PDF 227 kb]   (998 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb