دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi Kia M. Studying the Impact of Dimensions of Organizational Culture on Job Satisfaction of Firefighting Staff District 4, Tehran. jorar 2014; 6 (1)
URL: http://jorar.ir/article-1-177-fa.html
موسوی کیا مهدی. بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان آتش‌نشانی منطقه 4 شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1393; 6 (1)

URL: http://jorar.ir/article-1-177-fa.html


چکیده:   (3829 مشاهده)

مقدمه: همچنان که انسان نمی¬تواند جدا از فرهنگ زندگی کند، سازمان نیز بدون داشتن یک فرهنگ جامع و مدون، معنا و مفهومی نمی¬تواند داشته باشد. در حقیقت فرهنگ، روح سازمان است و بقای سازمان، منوط به داشتن یک فرهنگ سازمانی قوی و جامع است. از‌این‌رو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مؤلفه¬های فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان آتش¬نشانی منطقه 4 شهر تهران پرداخته است.
روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌‌ها، توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری، تمامی کارکنان شاغل در سازمان آتش‌نشانی منطقه 4 شهر تهران در سال 1391 می‌باشند. با استفاده از فرمول کوکران، 200 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. از روش نمونه‌گیری تصادفی لایه‌ای/طبقه‌ای استفاده شد. اعتبار صوری و پایایی ابزار اندازه‌گیری در سطح قابل قبول تائید شد. با استفاده از آزمون‌‌های t تک نمونه‌ای و تحلیل مسیر، فرضیه‌‌ها بررسی شد.

یافته¬ها: با توجه به نتایج به‌دست آمده، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان، بالاتر از سطح متوسط (میانگین فرضی) است. در رضایت شغلی در جنبه ارتقا و ترفیع در سطح متوسط (میانگین فرضی) و در میزان حقوق و مزایا پائین‌تر از سطح متوسط (میانگین فرضی) به دست آمده است. به‌‌علاوه، ضریب همبستگی بین مؤلفه¬های فرهنگ سازمانی (بُعد مدیریت تغییر، همسویی اهداف، توجه به ارباب رجوع، هماهنگی گروه کاری، هماهنگی قدرت) و رضایت شغلی به ترتیب 629/0r=، 565/0r=، 430/0 r=، 487/0 r=، 568/0r= می‌باشد. از‌این‌رو، بیشترین تأثیر، مربوط به بُعد مدیریت تغییر بر رضایت شغلی و کمترین تأثیر، مربوط به توجه به ارباب رجوع بر رضایت شغلی است.
نتیجه¬گیری: از آنجا که بین متغیرهای مستقل بر وابسته رابطه مستقیم و مثبت مشاهده شده است و همچنین متغیرهای مستقل بر رضایت شغلی تأثیرگذار بوده است، هراندازه به مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی توجه بیشتری شود، کارکنان از رضایت شغلی بیشتری برخوردار خواهند شد. از‌این‌رو، ضروری است، مدیران سازمان قبل از گماردن افراد در پست¬های سازمانی از طریق شرکت افراد در کارگاه‌‌های آموزشی و دوره¬های ضمن خدمت از دارا بودن این ویژگی¬ها در آنها اطمینان حاصل کنند و از این طریق گام‌‌هایی برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان بردارند.

متن کامل [PDF 856 kb]   (1077 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb