دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarikhani N, Farsad H, ZareTousi Z, Najafi M, Mousavi A S, Oveisi N. Studying the managers’ viewpoint of East Azerbaijan provinces in 2012 and branches about relief operation of Red Crescent society. jorar 2014; 6 (3)
URL: http://jorar.ir/article-1-191-fa.html
ساریخانی ناهید، فرساد حامد، زارع طوسی زهرا، نجفی مهدی، موسوی اشرف سادات، اویسی نادر. نظرسنجی درباره عملیات امدادی جمعیت هلال‌احمر در زلزله سال 91 آذربایجان شرقی از دیدگاه مدیران جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی درباره را. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1393; 6 (3)

URL: http://jorar.ir/article-1-191-fa.html


چکیده:   (4786 مشاهده)

قدمه: حوادث طبیعی در جوامع رخ می‌دهند و هر از گاهی فجایع دلخراشی می‌آفرینند. در بین حوادث طبیعی، غافلگیری زلزله از همه بیشتر است و بدون پیشگیری و آمادگی، جامعه به فاجعه‌ای انسانی مبدل می‌شود که هم بر آدمیان و هم بر زیستگاه و جامعه آنان اثرات تخریبی مستقیم، غیرمستقیم و ثانویه بر جای می‌گذارد. این مطالعه در صدد پاسخگویی به این مسئله است که مدیریت مناسب عملیات امدادی چگونه باید صورت گیرد؟ ازاین‌رو، با پرسشگری از مدیران و معاونانجمعیت هلال‌احمراستان و شعب آن که در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی مشارکت داشتند، در صدد بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف مدیریت عملیات امدادی از دیدگاه آنان برآمده است.
روش‌‌: این پژوهش یک مطالعه کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران، معاونان استان و رؤسای شعب منطقه زلزله‌زده آذربایجان شرقی (ورزقان، اهر و هریس) در 1391 بود. از آنجا که دستیابی به تمام مدیران و معاونان (جمعیت هلال‌احمر) استان آذربایجان شرقی حاضر در عملیات امدادی در مناطق زلزله‌زده وجود نداشت، لذا از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و با هر یک از نمونه‌های انتخاب شده، مصاحبه عمیق صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. واحد محتوا در این مطالعه از نوع واحد ثبت است، پژوهشگر در فرایند تحلیل محتوای متن‌های مصاحبه از واحد ثبت "مضمون" استفاده کرده است. ضریب پایایی معادل 71/0 =C،R به دست آمده است.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، در اجرای عملیات امدادی جمعیت در زلزله آذربایجان شرقی فقط مقوله زمان حضور امدادگران نسبت به سایر مقوله‌ها مناسب بود و مابقی مقوله‌هادر وضعیت نامناسب/کمی نامناسب/و تا اندازه‌ای مناسب قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که یک ستاد مدیریت بحران متشکل از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نیاز است تا بتوان برنامه‌ریزی مناسب در خصوص نحوه امداد‌رسانی، توزیع مناسب و به‌موقع امکانات و تجهیزات به عمل آید.این برنامه‌ریزی باید هم در سطح کلان، بین تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها نظیر ارگان‌های نظامی، وزارت‌خانه‌ها (راه وترابری، نیرو، مخابرات، بهداشت و درمان و...)، شهرداری و شوراها و فرمانداری، بخشداری، دهیاری و جمعیت هلال‌احمر صورت گیرد و هم این برنامه‌ریزی در سطح خرد (هماهنگی بین سازمان‌های مختلف جمعیت) در داخل جمعیت صورت گیرد و در قالب یک دستورالعمل و پروتکل شرح وظایف هر یک به طور شفاف مشخص گردد.

متن کامل [PDF 320 kb]   (2837 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb