[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر هوش هیجانی برمهارت‌های مدیران مؤثردر جمعیت هلال‌احمر
طیبه رخشانی، داوود شجاعی‌زاده، سیدعلی‌اکبر احمدی، محمد امین فرخی*
چکیده:   (1468 مشاهده)

مقدمه: مدیراناثربخش،کسانیهستندکهبهخوبیاز قابلیت‌هایهیجانی خودبهرهمی‌گیرندورابطۀاثربخش وسازندهبرقرارمی‌کنند.درواقع،مدیرانموفقبر ارتقایهوشهیجانیوپرورشقابلیت‌هایعاطفیتأکید دارند.هوش هیجانی، توانایی درک و شناخت صحیح هیجان‌های خود و دیگران آن گونه که هست،توانایی به کارگیری هیجان‌ها به منظور کمک به حل مشکلات و داشتن زندگی اثربخش، توانـــایی حفظ انگیـــزه، استقـــامت در بــرابر ناملایمات، تنظیم حالات روحی وهمدلی با دیگرانرا گویند.از این‌رو، این مطالعه بهبررسیتأثیر هوش هیجانی بر مهارت‌های مدیران مؤثر پرداخته است.
روش: اینمطالعۀتوصیفی- تحلیلی،بااستفاده از روشسرشماری، همۀ مدیران جمعیت‌هلال‌احمر استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد را بررسی کرد(153=n). ابزار جمع‌آوری اطلاعات شاملمشخصاتفردی- اجتماعی،پرسشنامۀ استاندارد هوش هیجانی در 5 بُعد (زیرمقیاسقابلیت فردی شامل ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی و انگیزش و زیرمقیاس قابلیت اجتماعی شامل ابعاد همدلی و مهارت‌های اجتماعی)و پرسشنامۀ استاندارد مهارت‌های مدیران مؤثر، روایی و پایایی پرسشنامه‌ها بررسی و تأیید شد.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS21 و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید‌.
یافته‌ها: در هوش هیجانی بین سطوح جنسیت و در مهارت‌های مدیران مؤثر بین سطوح سنوات خدمت اختلاف معناداری وجود داشت(0/05>p). تمامی ابعاد هوش هیجانی دارای همبستگی مثبت و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر بودند، هوش هیجانی نیز با ضریب همبستگی(0/001>p،0/55 =r) ارتباط مثبت نسبتاً قوی و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر داشت. بر اساس تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با روش گام به گام (Stepwise) ابعاد خودآگاهی (0/001>p،0/43=Beta)، همدلی (0/05>p،0/2=Beta)و مهارت‌های اجتماعی (0/001>p،0/3=Beta) هوش هیجانی به ترتیب به طور معناداری دارای بیشترین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی برای مهارت‌های مدیران مؤثر بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: هوش هیجانی با هر دو بُعد قابلیت اجتماعی یعنی همدلی و مهارت‌های اجتماعی و فقط با بُعد خودآگاهی از قابلیت فردی نقش مهمی در پیشگویی مهارت‌های مدیران مؤثر ایفا می‌کند‌. بنابراین به نظر می‌رسد برای افزایش مهارت‌های مدیران بهتر است روی قابلیت اجتماعی و بُعد خودکنترلی برنامه‌ریزی بیشتری انجام گیرد.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، مهارت‌های مدیران مؤثر، جمعیت هلال‌احمر
متن کامل [PDF 461 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rakhshani T, Shojaiezadeh D, Ahmadi S A, Farrokhi M A. The impact of Emotional Intelligence on The Skills of Effective Managers in The Red Crescent Society. 3. 2014; 6 (3)
URL: http://jorar.ir/article-1-193-fa.html

رخشانی طیبه، شجاعی‌زاده داوود، احمدی سیدعلی‌اکبر، فرخی محمد امین. تأثیر هوش هیجانی برمهارت‌های مدیران مؤثردر جمعیت هلال‌احمر. فصلنامه علمی پژوهشی امدادونجات. 1393; 6 (3)

URL: http://jorar.ir/article-1-193-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858