مقدمه: یکی از عوامل شاخص در کاهش خسارات جانی به ویژه تلفات آسیبدیدگان ناشی از زلزله پاسخگویی مؤثراست. از آنجا که توانمندسازی جوامع، زیربنای پاسخگویی مؤثر است، پژوهش حاضر با هدف تطبیق آموزش تیمهای جستجو و نجات در آوار ایران و تیمهای بینالمللی "جستجو و نجات شهری در ریزش سازهای" سازمان ملل انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تطبیقی و در تحلیل آن از روش "مقایسه با وضعیت استاندارد" استفاده شده است. جمعآوری دادهها از طریق پایگاههای اطلاعرسانی رسمی ملّی و بینالمللی و مقررات و دستورالعملها انجام شده است. تیمهای ایران و تیمهای بینالمللی سازمان ملل از ابعادی نظیر سطح عملیات پاسخگویی، سطوح تیمی، نقش تیمها، ساختار تیمی و با تأکید بر متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشها مقایسه شد و پس از دستهبندی ویژگیها، تفاوتها و شباهتهای آنها تحلیل و بر مبنای آن پیشنهادات ارائه گردید.
یافتهها: در متدولوژی آموزشی جمعیت هلالاحمر، دورهها بر اساس شرح وظایف تعریف شدهاند. در تیمهای جستجو و نجات ایران، سطح عملیاتی و طبقهبندی تیمی برای پاسخگویی تعریف نشده است. ساختار تیمی جمعیت از 5 مؤلفه تیمهای بینالمللی، دو مؤلفه جستجو و نجات را داراست. از نظر تعداد و ردۀ تخصصی با شاخصهای بینالمللی تفاوت دارد و نقش تیم به صورت بسیار کمرنگ در شرح وظایف اعضای تیم در نظر گرفته شده است.
بحث و نتیجهگیری: در ایران سطح عملیات پاسخگویی و سطوح تیمی طبقهبندی نشدهاند. تیم جستجو و نجات در آوار ایران وظایف هر چهار سطح تیمهای USAR را (از سبک تا بینالمللی) یکجا بر عهده دارد. سازماندهی تیمهای مدیریت، فوریت درمانی و پشتیبانی اداری و پشتیبانی عملیات امداد و نجات مستقل از تیم جستجو و نجات است. متدولوژی آموزشی و محتوای آموزشی تیمها با استانداردهای بینالمللی همخوان و هم سطح نیست. برای توانمندسازی جوامع روستایی تربیت پاسخگران اولیه و در جوامع شهری آموزش تیمها بر اساس معیارهای بینالمللی و متناسب با نوع سازۀ شهری ضرورت دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |