دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareiyan A, Sharififar S, Ebadi M. Methods of acquiring insight, knowledge, and skills of self-protection in incidents and chemical warfare for the new students of army school of nursing. jorar 2016; 7 (4)
URL: http://jorar.ir/article-1-246-fa.html
زارعیان آرمین، شریفی‌فر سیمین تاج، عبادی منیره. روش‌‌های کسب نگرش، دانش و مهارت خودحفاظتی در حوادث و جنگ‌‌های شیمیایی در دانشجویان ورودی جدید دانشکدۀ پرستاری ارتش. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1395; 7 (4)

URL: http://jorar.ir/article-1-246-fa.html


چکیده:   (3577 مشاهده)

مقدمه: بررسی تاریخ جنگ‌‌های بشر به ویژه جنگ‌‌های اخیر، حکایت از آن دارد که بسیاری از کشورها به‌صورت پنهان و آشکار به سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای دسترسی دارند. رژیم بعث عراق به‌طور گسترده 92 بار از گاز خردل علیه کشورمان استفاده کرد که هنوز هم عوارض دیررس آن در بین مصدومان شیمیایی مشاهده می‌شود. در واقع نبود نگرش، دانش و مهارت صحیح در مورد اقدامات حفاظتی مقابله‌ای، ایران را به بزرگ‌ترین قربانی جنگ شیمیایی در جهان تبدیل کرده است. در این مقاله سعی می‌شود راه‌‌های کسب نگرش، دانش و مهارت اقدامات حفاظتی در جنگ شیمیایی دانشجویان ورودی جدید دانشکدۀ پرستاری ارتش بررسی و راهکارهای مناسب ارایه شود.

روش: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی- پیمایشی است که به بررسی راه‌‌های کسب نگرش، دانش و مهارت اقدامات حفاظتی در جنگ شیمیایی دانشجویان ورودی جدید دانشکدۀ پرستاری ارتش می‌پردازد. 78 دانشجوی پرستاری که آموزش نظامی در دانشکدۀ پرستاری ندیده بودند برای بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و چک‌لیست محقق‌ساخته شده است. برای تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده‌‌ها از روش اعتبار صوری و برای تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار آماری 20-SPSS و با استفاده از آزمون‌‌های آماری تجزیه و تحلیل شد. (05/0 P≤)

یافته‌‌ها: براساس یافته‌ها، از راه‌‌های کسب دانش شیمیایی، بسیج 7/32، آمادگی دفاعی دبیرستان 7/37، صدا و سیما1/35 و منابع مکتوب میانگین 32 را داشتند. همچنین میانگین نگرش در مورد جنگ شیمیایی از روش آموزش‌‌های بسیج 8/102، آمادگی دفاعی دبیرستان 6/108، صدا و سیما 87/92 و روزنامه و کتاب 6/103 بود. آزمون آماری آنوا اختلاف معناداری در روش‌‌های کسب دانش (94/0p=) و نگرش (16/0p=) شیمیایی نشان نداد. (05/0P>) این مطلب نشان می‌دهد که دانشجویان از نظر دانش و نگرش جنگ شیمیایی در روش‌‌های مذکور تفاوت آماری معناداری با هم نداشتند. تأثیر بسیج در ایجاد آمادگی حفاظتی دانشجویان 18/44، آمادگی دفاعی دبیرستان 78/45، صداو سیما62/42 و روزنامه و کتاب 07/44 می‌باشد که بیانگر تفاوت آماری معنادار در روش‌‌های کسب مهارت حفاظت فردی در حملات شیمیایی است. (05/0P≤)

نتیجه‌گیری: افزایش آگاهی و مهارت مناسب پرستاران ارتش در صف مقدم مواجهه و مقابله با چنین رویدادهایی ضروری است و نبود چنین آمادگی‌هایی یا اعتقاد بر اینکه چنین آمادگی‌هایی غیرضروری‌اند یک فاجعه است. همچنین، مراکز درمانی و سایر سازمان‌‌های مرتبط با سوانح باید در این خصوص دوره‌‌های آموزشی برگزار کنند

متن کامل [PDF 306 kb]   (1149 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb