دوره 10، شماره 4 - ( 10-1396 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Asl khiabani E, Sadeghi Niaraki A, Ghodousi M. Relief routing after an earthquake (case study: part of the district of Tehran city). jorar 2018; 10 (4) :1-17
URL: http://jorar.ir/article-1-298-fa.html
علی اصل خیابانی الناز، صادقی نیارکی ابوالقاسم، قدوسی مصطفی. مسیریابی امدادرسانی بعد از وقوع زلزله (مطالعه‌ی موردی: بخشی از منطقه‌ی یک شهر تهران(. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 10 (4) :1-17

URL: http://jorar.ir/article-1-298-fa.html


دانشگاه خواجه نصیرادین طوسی
چکیده:   (2959 مشاهده)
مقدمه: زلزله به‌عنوان یکی از مهم­ترین ناملایمات طبیعی زمین در زمان کوتاهی، خسارات بسیاری بر پیکرۀ سکونتگاه­های بشری وارد می­کند و بحران­های مختلفی ایجاد می­شود که یکی از بحران­های بعد از زلزله، بحران زنده‌یابی و امدادرسانی به مناطق آسیب­دیده است. در لحظات اولیه بعد از زلزله، بحث مربوط به اختصاص نیروهای امدادی و امکانات به مناطق آسیب­دیده اهمیت ویژه­ای دارد. با توجه به بررسی‌ها، زمان، عامل حیاتی در کاهش میزان تلفات و قربانیان حادثه پس از زلزله است، به طوری­که 24 ساعت اولیه پس از زلزله، زمان طلایی کمک به حادثه­دیدگان است، زیرا در این ساعات بیشترین احتمال زنده‌ماندن قربانیان وجود دارد. بنابراین تخصیص بهینۀ گروه­های امداد‌ونجات به مناطق آسیب­دیده از اهمیت بالایی برخوردارست.
روش: در این پژوهش برای مسیریابی امدادرسانی به منطقۀ آسیب­دیده، ابتدا نزدیک‌ترین پایگاه امداد به منطقۀ حادثه­دیده مشخص شد و توسط کارشناسان مربوطه، 4 مسیر با بالاترین مطلوبیت انتخاب شد. در مرحلۀ بعد، این مسیرها باید براساس پارامترهای موردنظر اولویت‌بندی‌شده و مسیر بهینه شود. بررسی میزان مطلوبیت مسیرها براساس پارامترهای عرض، طول، نوع و ترافیک خیابان­ها، کاربری پارسل­ها، تعداد طبقات، و نوع اسکلت ساختمان­های موجود در هر خیابان بررسی شد. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، سیستم اطلاعات مکانی (GIS) و نرم­افزارهای موجود به وزن­دهی هر یک از معیارها و زیرمعیارها پرداخته شد. در نهایت براساس ارزش پارامترها و زیرمعیارهایشان، وزن نهایی مسیرها مشخص شد و با توجه به این ارزش‌ها، اولویت­بندی مسیرها صورت گرفت.
یافته­ها: با توجه به نتایج، پارامتر نوع اسکلت ساختمان (مصالح) با وزن 325/0 مهم­ترین عامل و پارامترهای تعداد طبقات، ترافیک، عرض مسیر، نوع مسیر، طول مسیر و کاربری­های موجود در مسیر با وزن­های 320/0، 175/0، 071/ 0، 045/0، 041/0 و 023/0 از نظر اولویت و ارزش به ترتیب بعد از این پارامتر قرار می‌گیرند.
نتیجه­گیری: با توجه به ارزش­های به‌دست­آمده برای هر یک از پارامترها، این نکته قابل ذکر است که برای جلوگیری از خسارات بیشتر پس از زلزله، باید در ساخت سازه­ها و ساختمان­ها، از مصالح مقاومی چون بتن و فلز استفاده شود و تمامی نکات ایمنی و استانداردهای ساخت رعایت شود.
 
متن کامل [PDF 2426 kb]   (1525 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمی در بحران ها

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb