:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر در جذب و ماندگاری دواطلبان جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی
زهرا بستان ، حامد بخشی
دانشجوی دکتری جهاددانشگاهی
چکیده:   (194 مشاهده)

مقدمه: اهمیت جذب و ماندگاری نیروی انسانی داوطلب و مشارکت‌های مردمی به اندازه‌ای است که همه تلاش‌ها و فعالیت‌های جمعیت هلال احمر، متکی به آن تعریف شده است. نوشتار حاضر درصدد آن است تا به بررسی عوامل مؤثر بر جذب و ماندگاری داوطلبان در جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی بپردازد.

 روش تحقیق: این تحقیق به روش پیمایش و به صورت مقطعی انجام شده است که طی آن با 350  نفر از داوطلبان عضو جمعیت هلال احمر خراسان رضوی پرسشنامه تکمیل شده است. نمونه مورد بررسی به روش نمونه­گیری طبقه­ای از بین شعب مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و نابرخوردار استان خراسان رضوی انتخاب شده­اند.

یافته­ های تحقیق: داوطلبان با هدف یادگیری و دانش‌اندوزی درباره ایمنی جذب هلال احمر می‌شوند. برخورداری از مهارت­های متناسب با فعالیت­های هلال احمر، تبلیغات دهان به دهان از طریق دوستان و سایر اعضای خانواده و تبلیغات رسانه­ای و محیطی به ترتیب اهمیت از دیگر عوامل موثر بر جذب داوطلبان قلمداد می­شوند. همچنین رضایت از ماهیت و محتوای فعالیت مهم‌ترین عامل ماندگاری اعضا بوده است. بدین معنا که هر چه فعالیتی که عضو انجام می‌دهد، شادتر، شفاف­تر (از نظر شرح وظایف) و متناسب با علایق وی باشد، احتمال ماندگاری عضو را قوت می‌بخشد.

نتیجه ­گیری: تقویت انگیزه نیروی انسانی داوطلب یکی از روندهای کلیدی توسعه و مشارکت اجتماعی در جامعه می باشد، بنابراین لازم است تدابیری اندیشید تا این مهم به نحو مطلوبی تحقق یابد. بخش عمده­ای از راهکارها در جذب و ماندگاری داوطلبان به ارتقا و بهبود آگاهی و شناخت اعضا از اهداف و فعالیت­های جمعیت پیش و پس از عضویت باز می­گردد. در نتیجه شناخت صحیح است که انتظارات اعضا از جمعیت واقعی خواهد شد. از طرفی دیگر جمعیت هلال احمر با برنامه­ریزی صحیح فعالیت­ها، قادر خواهد بود از تمایلات مشارکت­جویانه داوطلب به طور هدفمند و مداوم در جهت اهداف خود بهره­مند شود.  

واژه‌های کلیدی: جذب، ماندگاری، داوطلبان، جمعیت هلال احمر خراسان رضوی
متن کامل [PDF 840 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهشی


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها