دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 62-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadavandi M R, Zeinabadi H, Ebrahimi A, Farahani K, Safikhani Y. Evaluation of Organizational Culture and its Relationship with Organizational Agility of Red Crescent Society in disaster (Case Study of the Central Headquarters). jorar 2017; 9 (2) :46-62
URL: http://jorar.ir/article-1-359-fa.html
هداوندی محمد رضا، زین آبادی حسن رضا، ابراهیمی ایوب، فراهانی کتایون، صفی خانی یحیی. ارزیابی فرهنگ سازمانی و رابطه آن با چابکی سازمانی جمعیت هلال احمر در حوادث. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 9 (2) :46-62

URL: http://jorar.ir/article-1-359-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (3904 مشاهده)
مقدمه: در هر سازمانی انجام هر تغییر و تحول بنیادین فقط با شناخت دقیق نقاط قوّت و ضعف فرهنگ سازمانی میسّر است. قابل پیش‌بینی‌نبودن تغییرات مستمر در سطوح گوناگون نیز چابکی سازمانی را ضروری می‌سازد. به منظور کاهش خطر حوادث طبیعی و دامنه بحران ناشی از آن که مشکلات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی پدید می‌آورد، سازمان‌های درگیر بحران باید چابک شوند.
روش: این تحقیق از نوع کاربردی و روش آن‌ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری 250 نفر و نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 148 نفر و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از نوع بدون جایگزینی و ابزار اصلی تحقیق پرسشنامۀ استاندارد فرهنگ سازمانی مدل کامرون و کوئین (2006) و چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (‌1999) است. روایی محتوایی آن با استفاده از نظر خبرگان و کارشناسان تأیید شد‌‌. ضریب پایایی به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای پرسشنامه‌ها به ترتیب 88/0 و 89/0 و برای کل ابزار 92/0 به دست آمد‌‌. در تحلیل داده‌ها از فراوانی‌، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون دوربین واتسون، رگرسیون دومتغیره (خطی ساده) و چندگانه استاندارد استفاده شد.
یافته‌ها: فرهنگ بازاری (رقابتی) با میانگین (85/2) بالاترین رتبه فرهنگ سازمانی را به‌دست آورد. مقدار آمارۀ آزمون (611/105=F) برای بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و چابکی سازمانی در سطح (01/0P-value=) معنی‌دار است. نتایج رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد خرده فرهنگ بازاری با ضریب (457/0=β) پیش‌بینی‌کننده شاخص پاسخگویی چابکی سازمانی است و خرده فرهنگ سلسله مراتبی (397/0=β) شاخص شایستگی چابکی سازمانی را پیش‌بینی می‌کند. هیچ‌کدام از خرده فرهنگ‌های سازمانی پیش‌بینی‌کنندۀ مناسبی برای شاخص‌های انعطاف‌پذیری و سرعت ، چابکی سازمانی نیستند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که فرهنگ بازاری (رقابتی و نتیجه‌گرا) فرهنگ حاکم بر ستاد مرکزی جمعیت هلال‌احمر است. همچنین فرهنگ سازمانی (672/0=β) می‌تواند به طور مثبت و معنی‌دار چابکی سازمانی را پیش‌بینی کند. 45 درصد از واریانس چابکی سازمانی به‌وسیله فرهنگ سازمانی قابل توضیح و تبیین است و 55 درصد به سایر عوامل خارج از مدل مربوط می‌شود.
 
متن کامل [PDF 409 kb]   (5499 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمی در بحران ها

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb