مقدمه: از آنجاکه در فوریتهای پزشکی تصمیمهای زیادی در یک نوبتکاری گرفته میشود، مطالعۀ خطای انسانی بسیار اهمیت دارد. در کار با بیمار، خطای درمانی تهدیدی جدّی و اجتنابناپذیر برای ایمنی بیمار محسوب میگردد. لذا هدف این مطالعه شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در کارکنان فوریتهای پزشکی استان قزوین با استفاده از روش تجزیه و تحلیل خطا با تأکید بر قابلیت اطمینان شناختی (CREAM)[1] است. روش: این مطالعه بهصورت توصیفی و مقطعی در سال 1396 با استفاده از تکنیک CREAM انجام گرفت. در این مطالعه پس از آنالیز وظایف فوریتهای پزشکی، برگۀ کار تکنیک CREAM از طریق مشاهده و مصاحبه با کارکنان فوریت پزشکی تکمیل گردید. اطلاعات بهدستآمده در نرمافزار 20-SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: در این مطالعه 4 وظیفۀ و 24 زیروظیفه تجزیهوتحلیل شد. بالاترین احتمال رخداد خطای کلی در وظیفۀ تکنسین (01771/0) پیشبینی شد. همچنین از کل خطاهای شناسایی شده، کارکرد شناختی اجرا با 69/39 درصد و خطای تفسیر با 33/33 درصد نسبت به سایر کارکردهای شناختی بالاترین مقادیر را بهخود اختصاص دادند. تشخیص نادرست در معاینۀ بالینی و گرفتن شرح حال و ارائه آن به پزشک از طریق بیسیم با احتمال خطای شناختی 03169/0 بالاترین مقدار را بهخود اختصاص داد. نتیجهگیری: طبق نتایج، زمان انجام کار، توانمندسازی، شرایط کار و انجام دو یا چند کار بهطور همزمان از عوامل مؤثر بر کاهش عملکرد میباشند. بهبود شرایط کاری، افزایش توانمندی، انجام دو یا چند کار بهطور همزمان توسط افراد با توانایی بالا، تنظیم شیفتهای کاری منظم برای کارکنان، تنظیم برنامههای آموزشی مدون بر اساس نیازسنجی کارکنان، برگزاری جلسات مشترک برای افزایش عملکرد، ازجمله راهکارهای پیشنهادی در بهبود شرایط و بهرهوری بیشتر کارکنان فوریتهای پزشکی و کاهش خطاهای انسانی در این گروه میباشد.