چکیده: (4835 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش، بررسی جایگاه آموزش کمکهای اولیه، در کتابهای درسی دوره متوسطه اول و دوم بود. با توجه به آمار بالای سوانح در کشور و تلفات بالا در حوادث سر صحنه و معلولیتهای به تبع آن، لزوم آشنایی دانش آموزان با مهارتهای فوق، و گنجاندن آنها در کتابهای درسی ضروری به نظر می رسد.
روش: روش به کار رفته در پژوهش فوق از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوا میباشد که دارای 21 مولفه میباشد روایی ابزار، توسط هفت تن از اساتید و کارشناسان تایید شد. و پایایی آن نیز براساس روش اسکات برابر 80 درصد میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200جلد کتاب درسی و نمونه آماری شامل 33 جلد میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده شد.
یافتهها: در کتابهای دوره متوسطه اول درکتاب آمادگی دفاعی پایه نهم در قالب 2 صفحه و در کتابهای عمومی – الزامی دوره متوسطه دوم نیز، در کتاب آمادگی دفاعی در 12 صفحه به مقوله کمکهای اولیه اشاره و در کتابهای فنی حرفه ای دوره متوسطه دوم تنها کتابی که به آموزش کمکهای اولیه پرداخته است کتاب ایمنی و کمکهای نخستین میباشد . علاوه براین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت تمامی مولفه برابر صفر میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به ضعف کتابهای درسی، پررنگ تر شدن مباحث کمکهای اولیه، اختصاص کتابی مستقل به آن، ارایه سازماندهی مارپیچی برای تداوم بیشتر، طراحی برنامه درسی کمکهای اولیه و در نهایت مساعدت کارشناسان هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران ، در تدریس مباحث یاد شده ضروری به نظر می رسد.
گزارش کوتاه یا نامه ها :
پژوهشي |
موضوع مقاله:
حمایت روانی در سوانح