دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4835 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش، بررسی جایگاه آموزش کمک‌های اولیه، در کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم بود. با توجه به آمار بالای سوانح در کشور و تلفات بالا در حوادث سر صحنه و معلولیت‌های به تبع آن، لزوم آشنایی دانش آموزان با مهارت‌های فوق، و گنجاندن آنها در کتاب‌های درسی ضروری به نظر می رسد.
روش: روش به کار رفته در پژوهش فوق از نوع تحلیل محتوا می‌‌باشد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوا می‌‌باشد که دارای 21 مولفه می‌‌باشد روایی ابزار، توسط هفت تن از اساتید و کارشناسان تایید شد. و پایایی آن نیز براساس روش اسکات برابر 80 درصد می‌‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200جلد کتاب درسی و نمونه آماری شامل 33 جلد می‌‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده شد.
یافته‌ها: در کتاب‌های دوره متوسطه اول درکتاب آمادگی دفاعی پایه نهم در قالب 2 صفحه و در کتاب‌های عمومی الزامی دوره متوسطه دوم نیز، در کتاب آمادگی دفاعی در 12 صفحه به مقوله کمک‌های اولیه اشاره و در کتاب‌های فنی حرفه ای دوره متوسطه دوم تنها کتابی که به آموزش کمک‌های اولیه پرداخته است کتاب ایمنی و کمک‌های نخستین می‌‌باشد . علاوه براین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت تمامی مولفه برابر صفر می‌‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به ضعف کتاب‌های درسی، پررنگ تر شدن مباحث کمک‌های اولیه، اختصاص کتابی مستقل به آن، ارایه سازماندهی مارپیچی برای تداوم بیشتر، طراحی برنامه درسی کمک‌های اولیه و در نهایت مساعدت کارشناسان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ، در تدریس مباحث یاد شده ضروری به نظر می رسد.
متن کامل [PDF 619 kb]   (2494 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.