استادیار و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده: (2721 مشاهده)
مقدمه: حل مسأله از ویژگیهایی است که هر فرد در زندگی فردی و شغلی با آن روبهرو میشود. از حوزههایی که افراد شاغل در آن با مسائل پیچیدهای دست به گریبان بوده و اشتغال در آنها نیازمند راهبردهای حل مسأله مناسب است حوزۀ مدیریت بحران و امدادونجات و به تبع آن رشتههای تحصیلی مرتبط از قبیل امدادونجات و امدادسوانح است. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطۀ هوش هیجانی و تابآوری با راهبردهای حل مسأله دانشجویان کارشناسی رشتههای امدادونجات و امدادسوانح هلالاحمر استان تهران بهعنوان شاغلان فعلی یا آیندۀ حوزههای بحران و امدادونجات بوده است.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی، از نوع همبستگی بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان کارشناسی رشتههای امدادونجات و امدادسوانح هلالاحمر استان تهران و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 88 نفر بوده است که به سه پرسشنامۀ تابآوری کونور و دیویدسون، هوش هیجانی برادبری و گریوز و راهبردهای حل مسأله کسیدی و لانگ را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون دو متغیره استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتهها، سطح هوش هیجانی، تابآوری و راهبردهای حل مسأله دانشجویان مورد پژوهش در سطح مطلوب و بالاتر از میانگین قرار دارد. همچنین رابطۀ بین این متغیرها از نظر آماری معنادار بود (05/0˂p) و هوش هیجانی و تابآوری توان تبیین تغییرات راهبردهای حل مسأله را داشتند.
بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، حفظ وضع موجود و البته تلاش همهجانبۀ مراکز آموزشی سازمان هلالاحمر و سایر ارگانهای مرتبط با مدیریت بحران در خصوص ارتقای ویژگیهای مربوط به عوامل انسانی برای مدیریت هر چه بهتر بحرانها و حوادث پیشنهاد میشود
گزارش کوتاه یا نامه ها :
پژوهشي |
موضوع مقاله:
حمایت روانی در سوانح