دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، مؤسسه مطالعات انرژی و شاخصپژوه، ایران
چکیده: (3624 مشاهده)
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف تبیین روابط میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری سازمانهای خدماترسانی همچون آب، برق، گاز و مخابرات انجام شد. از آنجایی که نوع خدمت این سازمانها برای افراد جامعه و زندگی روزمره آنها نقش مهمی دارد و هرگونه ضعف از جمله ضعف اخلاقی موجب بروز مشکلات و در نتیجه نارضایتی قشر وسیعی از افراد جامعه میشود، اخلاق کاری در این سازمانها اهمیت ویژهای دارد و بیتوجهی به آن بهصورت پنهان و آشکار افزایش هزینه عملکردی را به دنبال دارد. این هزینه را میتوان در حوزههای مختلف سازمان از جمله کاهش بهرهوری و پویایی سازمان، نبود شفافیت و بههمریختگی ارتباطات سازمانی شناسایی کرد. لذا با توجه به سابقه فعالیت پژوهشگر در دستگاههای اجرایی استان کرمان و آگاهشدن از مشکلات و نارضایتی آنها طی این سالها، بر آن شد که پژوهشی در زمینه اخلاق کاری انجام دهد.
روش: این تحقیق، از نظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل 521 نفر از کارکنان و مدیران سازمانهای خدماترسان است که با استفاده از فرمول کوکران 221 نفر انتخاب شدند. برای سنجیدن روایی و پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. دادههای جمعآوریشده به کمک نرمافزارهای SPSS و لیزرل سنجش شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، میان ابعاد اخلاق کاری، پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و رفتار کاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر با استفاده از مرور ادبیات موضوعی و به کمک تکنیک دلفی فازی به ارائه مقیاس و ابعاد جدید اخلاق کاری و شناسایی پیشینه فردی باورهای اخلاق کاری و ارتباط آن با رفتار کاری در سازمانهای خدماترسان استان کرمان منجر شد که ایده این مدلسازی با تأکید بر اخلاقیات حاصل شد. امروزه تمرکز بر موضوعات اخلاقی ضروری است، زیرا اخلاق به عنوان یک منبع مهم رقابتی و تعالی و یک عنصر ضروری برای توسعه پایدار و بهطور کلی، یک عامل تعیینکننده برای شرکتهایی با آمال جهانی شناخته شده است. مقیاس و ابعاد جدید اخلاق کاری یک چارچوب جامع مبتنی بر مجموعهای از ارزشهای محوری و راهبردی، در حوزۀ کیفیتگرایی، مسئولیت زیستمحیطی، مسئولیت اجتماعی، مشتریمداری، تعالی، شایستهسالاری و حفظ دانش سازمانی است.
مقیاس و ابعاد جدید اخلاق کاری ارائه شده در این پژوهش قادر است زمینه را برای توسعه اخلاقیات در سازمانهای دولتی ایران فراهم کند و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیبشناسی جامع سیستم اخلاق کاری، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج کنند. مقیاس و ابعاد جدید اخلاق کاری ارائهشده در این پژوهش ضمن برخورداری از یک ساختار سیستمی جامع، جهتگیری نوینی در مقیاسهای اخلاق کاری پیشین دارد. زیرا از پشتوانه نظری کافی و قوی برخوردارست و توسط خبرگان دانشگاهی و سازمانهای خدماترسان نیز پالایش شده است. مقیاس و ابعاد جدید اخلاق کاری ارائهشده دربردارنده مزیت پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد.
گزارش کوتاه یا نامه ها :
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
حمایت روانی در سوانح