دوره 10، شماره 1 - ( 11-1396 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 20-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghvaei M, Jovzi Khameslouei A. Situation Assessment of Schools in Isfahan Educational Secondary Districts in Probable Disaster and Emergency Evacuation. jorar 2018; 10 (1) :1-20
URL: http://jorar.ir/article-1-449-fa.html
تقوایی مسعود، جوزی خمسلویی علی. ارزیابی وضعیت مدارس ناحیۀ دو آموزشی کلان‌شهر اصفهان در بحران‌های احتمالی و تخلیۀ اضطراری جمعیت. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 10 (1) :1-20

URL: http://jorar.ir/article-1-449-fa.html


دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2602 مشاهده)
مقدمه: برنامه­ریزی و ساماندهی بلایا و مخاطرات ناشی از حوادث انسانی و طبیعی در مدیریت بحران کاربری­های شهری اهمیت ویژه­ای دارد. از سوی دیگر، در بین کاربری­های شهری، بخش آموزش از حساسیت بیشتری برخوردارست. دانش‌آموزان و کارکنان مدارس و مراکز آموزشی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه­های انسانی یک منطقه یا کشور مسلماً باید در برنامه­های مدیریت بحران و تخلیۀ اضطراری جمعیت در اولویت اول امدادرسانی باشند.
روش: روش مطالعه در این پژوهش، اسنادی و تحلیلی- پیمایشی است. داده­های پژوهش به دو بخش بنیادین و مدیریتی تقسیم شده و در یک دورۀ زمانی پنج­ماهه با مطالعه کل جامعه تحقیق (142 مدرسه ناحیۀ دو آموزشی اصفهان) جمع­آوری شدند که پس از طبقه­بندی، محاسبه و ترسیم نمودار در نرم‌افزار SPSS با استفاده از مدل‌های کاربردی مانند فرمول سطح­بندی تحلیل و نتایج ارائه شد. نقشه­ها در محیط نرم­افزار ArcGIS ترسیم شده­اند.
یافته­ ها: مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان در بخش شاخص­های بنیادین دارای وضعیت مناسبی نبوده و آسیب­پذیری آنها در بحران‌های احتمالی زیاد است؛ به عبارت دیگر، در این مراکز فقط وضعیت توزیع جمعیت و سیستم گرمایشی مناسب بوده و سایر معیارهای بنیادی وضعیت مطلوب ندارند. در بخش شاخص­های مدیریتی، صرفاً 33 مدرسه تا حدودی استانداردهای مدیریتی دارند و 109 مدرسه باقیمانده، فاقد هر گونه استاندارد می­باشند.
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان تاب­آوری مدارس ناحیۀ دو آموزشی اصفهان از لحاظ ساختارهای بنیادین و پایه­ای ضعیف است از سوی دیگر، مراکز مذکور استانداردهای مدیریتی کافی نداشته و از این رو آسیب­پذیری بالایی دارند. در نهایت، وضعیت مدارس مورد مطالعه در حوادث احتمالی با درنظرگرفتن جمیع معیارها (شاخص­های بنیادین و مدیریتی) نامناسب، آسیب­پذیر و بحرانی است
متن کامل [PDF 5256 kb]   (1481 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb