Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1391
7
1
gregorian
2012
10
1
4
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیرآموزش ضمن خدمت کارکنان بر بهرهوری آنان در جمعیت هلالاحمر استان کرمانشاه
Studying the effect of on-the-job training courses on employees
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<p style="text-align: justify;"><span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">مقدمه: پیشرفت شگرف و عمیق در علوم و فنون گوناگون و تأثیرات آن در عرصههای مختلف و فعالیتهای اداری و خدماتی مؤسسات و سازمانها، نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی در سازمان را افزایش داده و آن را ضروری ساخته است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی و مطالعه میزان تأثیر آموزش ضمن خدمت کارکنان بر متغیرهای بهرهوری شامل، میزان اعتماد به نفس، روابط انسانی، بکارگیری تغییر، نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان جمعیت هلالاحمر کرمانشاه از دیدگاه کارکنان و مدیران آنها است.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">روشها: در این مطالعه روش پژوهش علّی- مقایسهای است. حجم نمونه شامل کلیه کارکنان و مدیران شاغل در جمعیت هلالاحمر است. حجم نمونه شامل 324 نفر از جمله 162 نفر از کارکنان و تمامی مدیران مربوطه میباشد که در مورد این کارکنان نظر دادهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته سنجش بهرهوری از دیدگاه کارکنان و از نیز دیدگاه مدیران است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب بر اساس آلفای کرونباخ 68/0 و 87/0 میباشد برای تعیین روایی ابزار نیز از قضاوت 5 نفر از متخصصان و صاحبنظران در خصوص سئوالات استفاده شده است. از واریانس سه عاملی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده گردید.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">یافتهها: نتایج نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت نتوانسته است تغییرات معناداری را در متغیرهای بهرهوری شامل روابط انسانی، بکارگیری تغییر و نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان آموزشدیده را با توجه به سن، سابقه کار، تحصیلات و جنسیت در مقایسه با کارکنانی که این آموزشها را ندیدهاند، ایجاد نماید اما میزان اعتماد به نفس کارکنان آموزشدیده را با توجه به جنسیت افزایش داده است.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به جامعه آماری پژوهش مشخص گردید که آموزشهای ضمن خدمت نتوانسته است تغییری در روابط انسانی، بکارگیری تغییر و نوآوری و رعایت وظایف شغلی کارکنان جمعیت هلالاحمر کرمانشاه ایجاد نماید.</span></p>
<strong>Introduction</strong>: The need for education and human resources improvement has increased in organization due to significant advances in sciences and technologies and its impact on a variety of different fields, services, and administrative activities of institutions and organizations. This research aimed to study the effect of on-the-job training courses on productivity variables including self-confidence, human relationships, applying change and innovation and job responsibilities considerations on employees' of Red Crescent Society of Kermanshah both in view of managers and employees.<br>
<strong>Methods</strong>: In this causal - comparative study, about 324 persons including 162 employees and all managers who have commented on these employees were selected and studied in Red Crescent Society of Kermanshah province. Data was collected by two self-administrated questionnaires measuring productivity in view of both employees and managers and analyzed by a three-factor variance. Reliability of questionnaires was 0/68 and 0/87 based on Cronbach's alpha respectively. In addition, it is used of five experts' viewpoints in order to determine the validity of the questions.<br>
<strong>Findings</strong>: The results showed that on-the-job training courses have failed to create a significant change in the productivity variables such as human relationships, applying change and innovation and job responsibilities consideration with respect to age, work experience, education, and gender comparing between trained and untrained employees. However, the trained employees' confidence has increased with respect to gender.<br>
<strong>Conclusion</strong>: According to the results, on-the-job training courses have failed to change in human relationships, applying change and innovation and job responsibilities consideration on employees of Red Crescent Society of Kermanshah.
بهرهوری کارکنان, آموزش ضمن خدمت, جمعیت هلالاحمر
Employees' efficiency, on the job training, Red Crescent Society
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=1
Farhad
Asghari
فرهاد
اصغری
10031947532846009049
10031947532846009049
Yes
PhD in Consulting, faculty member of Gilan University, Iran PhD in Consulting, faculty member of Gilan University, Iran
Hamid Reza
Jalilian
حمیدرضا
جلیلیان
10031947532846009050
10031947532846009050
No