Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
7
4
online
1
fulltext
fa
ارائه مدل آموزش همگانی جمعیت هلالاحمر: رویکردی جامع و سیستمی
Presenting a public education model for Iranian Red Crescent society: a comprehensive and systemic approach
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<p dir="" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong>: آموزش همگانی به عنوان یکی از مهمترین روش­های پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی تلقی میشود<ins cite="http://jorar.ir/%22//%22mailto:jpkarimi//%22/%22" datetime="">.</ins> از اینرو<del cite="http://jorar.ir/%22//%22mailto:jpkarimi//%22/%22" datetime="">،</del> ترسیم مدلی برای طراحی و اجرای این آموزش­ها اهمیت زیادی دارد، تحقیق حاضر با این هدف اجرا شده است.</p>
<p dir="" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;"><strong>روش</strong><strong>:</strong> پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده­ها ترکیبی بود. ابزار در بخش کیفی اسناد و مدارک سازمانی، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و گروه­های کانونی و در بخش کمّی پرسشنامه بود. جامعۀ آماری را خبرگان، مطلعان آموزش همگانی، مدیران و برنامه­ریزان جمعیت تشکیل دادند. نمونهگیری از نوع هدفمند و حجم نمونه تا آنجا ادامه یافت که داده­ها به اشباع نظری برسند.</p>
<p dir="" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;">برای اعتبارسنجی مدل، 17 نفر از مشارکتکنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی در بخش کیفی از نوع بررسی توسط مشارکت­کنندگان و در بخش کمّی از نوع روایی محتوایی استفاده شد. پایایی از نوع ضریب آلفای کرونباخ بود که میزان آن 98/0 محاسبه شد.</p>
<p dir="" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;"><strong>یافته­ها</strong><strong>:</strong> آموزش همگانی در زمینۀ سازمانی، قوانین و مقررات، ساختار و فرایند دارای آسیب است. همچنین مدل آموزش همگانی مبتنی بر مؤلفه­های همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی و در دو بخش آموزش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است. اعتبارسنجی با استفاده از آزمون <span dir="">t</span> تک­گروهی نشان داد، الگوی آموزش حضوری (<span dir="">,</span><span dir="">p>0.0</span><span dir="">5</span> 25/0 =<span dir="">t</span>) و آموزش غیرحضوری (<span dir="">,</span><span dir="">p>0.05</span> 17/0- =<span dir="">t</span>) از ملاک مورد نظر (اعتبار) لازم برخوردار بود.</p>
<p dir="" style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;"><strong>نتیجه­گیری</strong><strong>:</strong> بر اساس نتایج، الگویی جامع، کل­گرا و سیستماتیک برای آموزش همگانی در دو بخش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است و برای اثربخشی آموزش­ها باید به زیرسیستم­هایی همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی توجه کرد.</p>
<p style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: Public education is considered as one of the most important methods for preventing and coping with natural disasters. So, providing a model for designing and implementation of these trainings is of great importance. This study aimed to do this.<br>
<strong>Method</strong>: This was an applied research with a combined method of data gathering. In qualitative part of the survey, the research tools were organizational documentations and semi-structured interviews with focus groups while in quantitative part questionnaire was used. Research population consisted of experts in public education, administrators and population planners. Purposive sampling was used to reach theoretical saturation of the data. To validate the model, 17 participants answered the questionnaire. In qualitative part, validity was confirmed by the participants and in quantitative part, content validity method was used. The reliability was approved obtaining Cronbach's alpha of 0.98.<br>
<strong>Findings</strong>: Public education was imperfect in terms of organization, regulations, structure and process. A public education model ba<x>sed on components such as need assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms in both aspects of conventional and distance training was provided. Using t-test showed validity of the model in both aspects of conventional (t = 0.25; P < 0.05) and distance (t=-0.17; P < 0.05) training.</x><br>
<strong>Conclusion</strong>: ba<x>sed on the results, a comprehensive, holistic and systematic public education model in both conventional and distance is presented. To make the education more effective, some subsystems such as needs assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms should to be considered.</x></p>
آموزش, نظام جامع آموزش همگانی, جمعیت هلالاحمر.
Training, Comprehensive system of public education, Red Crescent Society, Iran
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Pourkarimi
جواد
پورکریمی
10031947532846008756
10031947532846008756
Yes
Assistant Professor, Department of Management and Educational Planning, School of Psychology and Educational Sciences,