Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
8
1
online
1
fulltext
fa
آموزش شایستگیها و مهارتهای کلیدی حین تحصیل از دیدگاه دانشجویان رشتههای امداد و نجات و امداد و سوانح (مطالعۀ موردی: مؤسسه علمی-کاربردی
Teaching key competencies and skills while studying from the students’ viewpoints in fields of rescue & relief and relief in disasters
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">خلق یک نظام آموزشی که قابلیت تربیت افراد برای زیستن در جهانی متغیر را داشته باشد از اولویتهای جامعۀ مدرن است. بر این اساس دانشگاهها نقشهای جدیدی را غیر از آموزش صرفاً تخصصی و رشتهای عهدهدار شدهاند که از جملۀ مهمترین آنها آموزش شایستگیها و مهارتهای کلیدی به منظور انطباق با شرایط پیچیدۀ کنونی است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی نگرش دانشجویان مؤسسه علمیکاربردی هلال ایران در مورد آموزش شایستگیها و مهارتهای کلیدی در طول دوران تحصیل و از محیط دانشگاه است. </span></span><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش</span></span>: <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای کاردانی و کارشناسی امداد و نجات و امداد و سوانح مؤسسه آموزش عالی علمیکاربردی هلال ایران تشکیل داده است. با بهرهگیری از فرمول کوکران، حجم جمعیت جامعۀ نمونه 228 نفر برآورد گردید که 209 نفر به پرسشنامه پاسخ دادهاند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سئوالی محققساخته بود که پس از تأیید روایی محتوایی پرسشنامه توسط 4 نفر از متخصصان مدیریت آموزشی و تعیین مقدار پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (82/0)، پرسشنامهها تکمیل شد. اطلاعات بهدست آمده پس از ورود در نرمافزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">15</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">-</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">SPSS</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">، با استفاده از </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">تک نمونه</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">ای </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">گروههای مستقل تجزیه و تحلیل شد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">ها</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافتههای پژوهش بیانگر آنست که امتیاز تمامی شاخصهای شایستگیها و مهارتهای کلیدی از میانگین پایه کمتر و با اختلاف معنیدار بوده است. از دیدگاه دانشجویان شرکتکننده در پژوهش، توجه به آموزش ابعاد چهارگانه شایستگیها و مهارتهای کلیدی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و پایینتر از حد متوسط است. نتایج آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">t</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">دو گروه مستقل برای بررسی دیدگاههای دانشجویان </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">سالها</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">ی اول و دوم و سال سوم و چهارم</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">نشان داد که بین دو گروه در هیچیک از متغیرها تفاوت معناداری وجود ندارد</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">بحث و نتیجهگیری</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: بر اساس نتایج از نظر دانشجویان آموزشهای دریافتی و محیط دانشگاه نتوانسته نقش قابلقبول و مؤثری در پرورش شایستگیها و مهارتهای کلیدی داشته باشد. این درحالیست که ماهیت رشتههای مذکور به شکلی است که دانش آموختگان برای کسب موفقیت شغلی و ایفای نقش در مشاغل مرتبط نیازمند بهکارگیری این مهارتها در کنار تخصص کسب شده میباشند. لذا مدیران آموزشی و مسئولان برنامهریزی باید نسبت به تجدید نظر بر شیوۀ برگزاری دورهها اهتمام نمایند.</span></span></p>
<div dir="ltr">Introduction: Creating an educational system with ability to training people for future is the most important duty in modern society. Universities play a significant role in order to educate people with key competencies and skills in the changing environment. This research aims to identify the viewpoint of students about learning these skills while studying at the universities.</div>
<div dir="ltr">Method: In this applied and cross-sectional survey, about 228 students from all (560) were selected and studied randomly in Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology. Data were collected by using self-administrated questionnaire and Cronbach's alpha (0/82). Then, the obtained information was analyzed by using SPSS-15, one sample t-test and two independent samples t. (sig=0/05)<br>
Findings: The results indicate that the scores of all parameter of key competencies and skills were lower than average and the difference was significant. The participants believed that there is no special program for learning these skills during courses based on fourfold pillar of key competencies. Also, there is not a significance differences between the viewpoint of freshman and sophomores with junior and seniors. <br>
Conclusion: The results are as follows: in intellectual competencies dimension, there no enough attention to learn skills like analytical ability, decision-making ability, abstract thinking, and strategic programming. In personal competencies dimension, university is unsuccessful to learn abilities such as accountability, versatility, acceptable performance. In interpersonal competencies dimension, there is no plan to learn abilities like oral communication, collaborative skills, positive thinking. Also, in management competencies dimension, paying attention to learn ability like working under pressure, problem solving, leadership and persuasion are needed.</div>
شایستگی و مهارت کلیدی, آموزش عالی, آموزش علمی- کاربردی
key competencies and skills, higher education, applied-science education
68
78
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-220&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Haji Heidari
فرزانه
حاجیحیدری
fheidary94@yahoo.com
10031947532846009307
10031947532846009307
Yes
PhD in higher education management, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
دکترای مدیریت آموزش، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران
Samira
Soleimani
سمیرا
سلیمانی
10031947532846009308
10031947532846009308
No
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مؤسسه آموزش عالی علمیکاربردی هلال ایران، تهران، ایران