Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر رهبری آزادمنشانه بر مدیریت بحران با تأکید بر آموزش و بهسازی کارکنان
(مطالعۀ موردی: جمعیت هلالاحمر استان آذربایجان غربی)
Investigating the impact of freedom-thinking leadership on crisis management with emphasis on staff training and improvement
(case study: Red Crescent Society of West Azarbaijan province)
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<span style="font-family:titr;"><span style="font-size:12pt;">مقدمه</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">: هر بحرانی به مدیریت و رهبری نیاز دارد و یکی از انواع سبکهای رهبری، رهبری آزادمنشانه است که تلاش میکند تا با ظهور همزمان، رشد تخصصی کارکنان و بهبود کاری را افزایش داده و از طریق ترکیب گروههای کاری و اجتماعی، مشارکت و تصمیمگیری و رفتار اخلاقی و دلسوزانه به توسعۀ سازمان کمک کند. یکی از این مؤلفهها، آموزش و بهسازی است. آموزش</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">بر تعالی تمرکز دارد و با دانش، مهارتها و نگرشی ارتباط دارد که افراد به آن نیاز دارند تا شغل فعلی خود را به شیوۀ معمول و با سطح مسئولیتهای موجود انجام دهند. در این پژوهش، بررسی تأثیر</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">رهبری آزادمنشانه</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">بر مدیریت بحران</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">با</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">تأکید</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">بر</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">آموزش</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">و بهسازی کارکنان در شعب جمعیت هلالاحمر استان آذربایجان غربی بررسی می</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">شود.</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;"></span></span><br>
<span style="font-family:titr;"><span style="font-size:12pt;">روش</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کاربردی و جامعۀ آماری نیز تمامی کارکنان شعب جمعیت هلالاحمر استان آذربایجان غربی (262 نفر) میباشند که از این تعداد 159 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ محققساخته رهبری آزادمنشانه، آموزش و بهسازی کارکنان و مدیریت بحران استفاده شد. برای تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه از روایی سازهای و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها، با بهرهگیری از شیوههای آمار توصیفی از قبیل فراوانی، فراوانی تجمعی و نسبی و میانگین اطلاعات تحلیل شدند. در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغیرۀ مانوا و ضریب همبستگی رگرسیون گام به گام استفاده شد. </span></span><br>
<span style="font-family:titr;"><span style="font-size:12pt;">یافتهها</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12pt;">: براساس یافتهها، روابط بین متغیرهایی چون تفکر سیستمی، دستیابی به اهداف، کمک به افراد و تیمها، نمونهای برای دیگران، آزادی بخشیدن، تشویق و حمایتها، روابط بر پایه اعتماد و مدیریت بحران با آموزش و بهسازی کارکنان معنادارست. </span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: با توجه به نتایج، بین مؤلفههای رهبری آزادمنشانه، آزادی بخشیدن بیشترین تأثیر را بر مدیریت بحران با تأکید بر آموزش و بهسازی کارکنان دارد. در ادامه، مؤلفههای نمونهای برای دیگران، دستیابی به اهداف، روابط بر پایه اعتماد و کمک به افراد و تیمها به ترتیب بیشترین مقدار بتا و بیشترین تأثیر را بر مدیریت بحران دارند. </span></span></span></strong>
<strong>Introduction</strong>: Every crisis requires leadership. One type of leadership is freedom-thinking leadership. Which is an approach of leadership that strives simultaneously enhance the professional development of employees, and increase job improvement and help organization development by combining working groups and social groups, participation, decision-making and moral and compassionate behavior. In other words, a freedom-thinking leader is who has the ability and guidance to achieve organizational goals. One of the leadership components is education and improvement. Education focuses on excellence and is related to the knowledge, skills, and attitudes needed by individuals to carry out their current job in a routine manner with existing responsibilities. Therefore, in this research, the effect of freedom-thinking leadership on crisis management was studied with an emphasis on training and improving staff in the branches of Red Crescent Society of West Azarbaijan.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method</strong>: In this descriptive-applied study, all employees of Red Crescent Society branches of West Azarbaijan province were studied (262 people). Of these, 159 people were selected according to Cochran's formula. In the next step, data collected through three questionnaires including a researcher-made freedom-thinking leadership, staff training and improvement and crisis management. Structural validity and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the reliability and validity of questionnaires. Data analyzed by using descriptive statistics methods such as abundance, cumulative and relative frequency, and mean. Different methods and techniques of MANOVA and stepwise regression correlation coefficient were used in the inferential statistics section.<br>
<strong>Findings</strong>: The results showed that relationships between variables such as system thinking, achievement of goals, helping individuals and teams, an being example for others, dive freedom, encouragement and support, trust-based relationships, and crisis management are significant and meaningful with the training and improvement of employees.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results showed that among the components of freedom-thinking leadership, giving freedom has the greatest impact on crisis management emphasizing staff training and improvement. In addition, other components such as being an example for others, achievement of objectives, trust-based relationships and helping people and teams have the highest beta and most impact on crisis management respectively.
رهبری آزامنشانه, مدیریت بحران, آموزش و بهسازی
freedom-thinking leadership, crisis management, education, improvement
101
114
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-346-1&slc_lang=fa&sid=1
Kamal
Afani
کمال
آفانی
afani@gmail.com
10031947532846008671
10031947532846008671
Yes
Assistant Professor, PhD in Educational Management, Islamic Azad University, Mahabad Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
Parshang
Khalkani
پرشنگ
خلکانی
10031947532846008672
10031947532846008672
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد