en
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
نظام جامع آموزش: الگویی برای آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر
The model for specialized training in Red Crescent Society
مقدمه: آموزش و پژوهش در مسائل امدادی و ارتقای سطح امدادرسانی زمینه مناسبی را برای کسب آمادگی امدادگران و بهینه¬سازی امر امداد و نجات فراهم میکند. این مقاله با هدف طراحی الگوی نظام جامع آموزشهای تخصصی امدادگران و نجات¬گران جمعیت هلالاحمر تدوین شده است.
روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه¬ای و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است و به صورت توصیفی- پیمایشی انجام شده است. ضمناً در این پژوهش از روش¬ ترکیبی (تحقیق کیفی و کمّی) استفاده شده است. در این خصوص ابتدا با مطالعه و تحلیل اسناد و انجام مصاحبه¬های عمیق با 11 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش جمعیت هلالاحمر (به صورت هدفمند) به ترسیم وضع موجود آموزش هلالاحمر پرداخته شده و آسیب¬های موجود در نظام آموزشهای تخصصی شناسایی شده است. سپس با تحلیل وضع موجود، آسیب¬های احصا شده و ادبیات علمی، الگوی مطلوب آموزشهای تخصصی جمعیت طراحی گردید. الگوی طراحی شده از طریق پرسشنامه و با نظرات متخصصان آموزشهای تخصصی در هلالاحمر مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. روایی ابزار از نوع روایی محتوایی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (ضریب آلفای محاسبه شده برای مؤلفه¬های مختلف نظام آموزش تخصصی شامل نیازسنجی 95/0، طراحی 97/0، اجرا 97/0، ارزشیابی 96/0 و مکانیزم¬های انگیزشی 96/0 میباشد) نشان¬دهنده قابلیت اطمینان بالای ابزار اندازهگیری است. تعداد نمونه مورد بررسی برای بخش اعتبارسنجی 17 نفر از مدیران و دست¬اندرکاران آموزشهای تخصصی میباشد. برای تحلیل آماری داده-ها نیز از آزمون t تک نمونهای و نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است.
یافتهها: در این تحقیق آسیب¬های موجود در فرایند آموزش¬های تخصصی هلالاحمر عبارت بودند از: بیتوجهی به نیازسنجی و نبود الگوی مدون در این زمینه، بیتوجهی به سازوکارهای طراحی برنامه آموزشی، اجرای نا مناسب دوره¬های آموزشی، عدم نظارت و ارزشیابی نظام¬مند دوره¬های آموزشی و کم توجهی به مکانیزم¬های انگیزشی در فرایند آموزش.
بر این اساس نظام جامع آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر الگویی شامل نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم¬های انگیزشی برای آموزش طراحی و ارائه کرده است.
نتیجه¬گیری: الگوی طراحی شده برای آموزشهای تخصصی هلالاحمر در آن واحد، الگویی مفهومی و عملیاتی است که هم ادبیات علمی موجود در این زمینه را در نظر دارد و هم با انتخاب روش آمیخته در تحقیق و جمعآوری داده¬های عمیق از وضع موجود و شرایط هلالاحمر توانسته بر عملی بودن اجرای الگوی حاضر در هلالاحمر صحه گذارد.
Background: Education and research in relief issue and its improvement for rescue workers provides an appropriate context and optimization to get ready. This paper aimed to design a comprehensive system of professional training for rescue and relief workers in Red Crescent society.
Methods: This desc riptive-survey research is a developmental and non-experimental study in terms of goal and data collection. This study used of both qualitative and quantitative methods. Firstly, the exiting situation have been drawn and also damages have been assessed with studying and analyzing documents and using deep interviews with 11 training specialists and managers of Red Crescent Society (targeted interviews). Then, the optimal model of specialized training was organized. The designed pattern of questionnaire and the specialized training have been validated by relevant experts. The validity and reliability of research were calculated by content and Cronbach's alpha coefficient which indicated measurement instrument has high reliability (alpha coefficient was assessed for different components of specialized training system including need assessment= 0/95; design =0/97; implementation= 0/97; evaluation= 0/96 and motivational mechanisms= 0/96). About 17 managers and involved people in specialized training were accredited. One sample t-test and SPSS was used for data statistical analyzing.
Findings: According to the results, the current deficits of professional training were as follows: lack of attention to the needs assessment; no systematic pattern in area; lack of mechanisms of designing training programs; lack of proper training courses; lack of systematic monitoring and evaluation of training courses; and little attention to the motivational mechanisms of learning process. Accordingly, the comprehensive system of specialized training is suggested a systematic pattern for Red Crescent society including need assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms for training.
Conclusion: The designed model for specialized training is a conceptual and operational one which considers scientific literature in this field by using mixed methods and collecting data could confirm the feasibility of model validation in Red Crescent society.
pattern, comprehensive system, specialized training, Red Crescent society
الگو, نظام جامع, آموزشهای تخصصی, جمعیت هلالاحمر
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=en&sid=1
2017/02/19
1395/12/1
2017/02/19
1395/12/1
Abouzar
Ghazee
ابوذر
قاضئی
0031947532846008378
0031947532846008378
No
Javad
PourKarimi
Assistant Professor, ACECR, Tehran, Iran
جواد
پورکریمی
jpkarimi@gmail.com
0031947532846008379
0031947532846008379
Yes
fa
ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران:
Quality evaluation of departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology: application of system model
مقدمه: ارزشیابی کیفیت مؤسسات علمیـ کاربردی ضروری است، چراکه منجر به بهبود مستمر کیفیت آنها خواهد شد. این پژوهش با کاربست الگوی سیستمی، در صدد ارزشیابی کیفیت دروندادها، فرایندها و بروندادهای چهار گروه آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمیـکاربردی هلال ایران برآمده است.
روشها: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای ترکیبی قرار دارد. در بخش کیفی، همه متخصصان در زمینه آموزش عالی، آموزش عالی علمیـکاربردی، ارزشیابی آموزش عالی، استانداردسازی در آموزش عالی، اساتید مؤسسه هلال ایران و اعضای هیأت علمی، تصمیمسازان و مدیران، صاحبان تألیف و ترجمه در حوزه آموزش عالی جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی پژوهش را تشکیل داده است. در این مرحله نمونهها (20 نفر) با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردید. در بخش کمّی، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، همه دانشجویان، همه دانشآموختگان و همه کارفرمایان بلافصل (مستقیم) دانشآموختگان شاغل گروههای مورد ارزشیابی، جامعه آماری را تشکیل دادهاند. در این مرحله برای انتخاب نمونهها (341 نفر) از روش نمونهگیری «در دسترس» استفاده گردید. در مرحله کیفی از ابزار «مصاحبه نیمه هدایت شده» و در مرحله کمّی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کمی از نرمافزار PASW Statistic 18 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که دروندادهای گروههای مورد ارزشیابی در سطح «نسبتاً مطلوبی» از کیفیت قرار دارند. همچنین کیفیت تنها عامل فرایندی تقریباً در تمام گروهها در سطح «مطلوب»؛ و کیفیت عوامل بروندادی نیز در سطح «نسبتاً مطلوب» ارزشیابی شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بیانگر وجود فاصله تا وضع مطلوب بهویژه در دروندادها و بروندادهاست. فهرست عوامل، ملاکها و نشانگرهای ارزشیابی شده سند بسیار مهمی برای مؤسسه هلال ایران و گروههای مورد ارزشیابی میباشد. وضعیت نسبتاً مطلوب و نامطلوب عوامل، ملاکها و نشانگرها در این سند به معنای نقاط مهم برای برنامهریزی و بهبود میباشد
Background: The quality evaluation of applied-science institutes is necessary due to the importance of continuous quality improvement. By using system model, current study has evaluated the inputs, processes and outputs of four departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology.
Methods: In this mixed method study, 20 participants were interviewed in the qualitative phase. After content analysis of interviews and also using national and international experiences, 13 factors, 52 criteria, 280 indicators / judgment criteria were compiled in 3 sections including inputs, processes and outputs. On the basis of the results of qualitative phase, the questionnaires and checklist were prepared and completed by 341 participants including heads of departments, faculty members, students, alumni, and employers in the quantitative phase.
Findings: According to the results, inputs and outputs of departments were evaluated at »fairly-desirable« level. Also the quality of process factor (teaching) was evaluated at desirable level.
Conclusion: The results indicated that the evaluated departments have gap between their current situation and desirable situation especially in case of inputs and outputs. The list of evaluated factors, criteria, and indicators is a great document for Iran Helal institute of Applied-Science & Technology. Undesirable and fairly desirable level of some factors, criteria, and indicators in this document are spotlights for quality improvement and planning in this institute.
quality evaluation, system model, input, process, output
ارزشیابی کیفیت, الگوی سیستمی, درونداد, فرایند, برونداد.
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/19
1395/12/1
Maryam
Hemmati
مریم
همتی
0031947532846008380
0031947532846008380
No
Hassanreza
Zeinabadi
Assistant professor, Educational Management department, Kharazmi University, Tehran, Iran
حسنرضا
زینآبادی
hzeinabadi@yahoo.com
0031947532846008381
0031947532846008381
Yes
fa
بررسی رابطه تعهد سازمانی با ویژگیهای جمعیت شناختی در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان
Studying the relationship between organizational commitment with demographic characteristics in Staff of Isfahan Emergency Medical & Disaster Management Center
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسئولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود و انجام آن بدان معناست که تعهد سازمانی کارکنان و احساس مسئولیت شاغلان رشد روزافزونی داشته باشد. بنابراین مدیر یک سازمان، در واقع مسئول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی است. تعهد سازمانی یک متغیر مهم در درک رفتار کارکنان میباشد. تعهد سازمانی با تأثیر بر عملکرد کارکنان باعث افزایش بهرهوری، بهبود ارائه خدمات و افزایش کیفیت آن میگردد. از اینرو این مطالعه در صدد بررسی رابطه تعهد سازمانی و ابعاد آن با ویژگیهای جمعیت شناختی در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان برآمدهاست.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 1390 در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان صورت پذیرفت. جامعه پژوهش شامل تمامی کارکنان شاغل در حوزه مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان است. حجم جامعه نمونه با فرمول کوکران معادل 128 نفر است. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد شده تعهد سازمانی آلن و مایر بهره گرفته شد. برای بررسی فرضیههای پژوهشی با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگینها (t-test) استفاده گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده میانگین تعهد سازمانی در کل نمونه مورد بررسی معادل 8/59 امتیاز بوده است و نتایج آزمون فرضیههای پژوهشی نشان داده است، بین شاخص تعهد سازمانی کارکنان و میزان تحصیلات آنان رابطه معنیدار وجود داشته است. بهعلاوه نتایج نشان داده است، این رابطه معکوس و شدت آن ضعیف بوده است. البته وجود این رابطه تنها در مؤلفه تعهد تکلیفی کارکنان مشاهده شده است. همچنین، بین میانگین شاخص تعهد سازمانی کارکنان و وضعیت استخدامی آنان تفاوت معنیدار وجود داشتهاست. بهطوریکه نتایج نشان داده است، میانگین تعهد سازمانی نیرویهای قراردادی بالاتر از سایر گروهها (رسمی- پیمانی) بوده است. البته این تفاوت میانگین در تعهد تکلیفی و تعهد مستمر نیز مشاهده شده است.
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش تکنسینهای فوریت پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارائه آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش کنند.
Background: One of the most important duties of manager is to organize and to maintain the organizational system. It means that the organizational commitment and responsibility of staff and employees must increase. In fact, managers of organization are responsible for the amount and type of employee commitment to the values. Organizational commitment is an important variable in understanding towards employees’ behavior. The organizational commitment improves and increases services and its quality with effect on employees’ performance.
This paper aims to study the relationship between organizational commitment with demographic characteristics in staff of Isfahan Emergency Medical & Disaster Management Center.
Methods: This cross-sectional study was carried out in 2011. The staff of Isfahan Emergency Medical & Disaster Management Center (128) was studied and analyzed by random sampling. By using the administrated questionnaire, data were collected and analyzed by SPSS.
Findings: The results of the study were as follows: the average score of organizational commitment was about 59/8 and there was a significant relationship between index of employees’ organizational commitment and their education; it was an adverse relationship with a weak intensity. This relationship has been observed only in employees’ organizational commitment. Also, there has been a significant relationship between the average index of employees’ organizational commitment and their employment status. According to the results, the average of contractual employees’ commitment was more than other groups (official and etc). However, the mean difference was observed in both obligatory and continuous commitment.
Conclusion: Because of the critical role of emergency medical technicians in ensuring health and saving people’ life in disasters, it is essential for managers to improve the employees’ organizational commitment by increasing job security, creating positive changes in organizational culture, providing appropriate training and briefing and incentive programs.
organizational commitment, medical emergencies, Isfahan, job experience
تعهدسازمانی, فوریتهای پزشکی, اصفهان, سابقه کار
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
Seyed Mohammad
Farahabadi
سید محمد
احسان فرح آبادی
0031947532846008374
0031947532846008374
No
Marzieh
Fattahi
BA of Health Services Management, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مرضیه
فتاحی
marziyeh.fattahi@yahoo.com
0031947532846008375
0031947532846008375
Yes
Mehrzad
Artang
دکتر مهرزاد
آرتنگ
0031947532846008376
0031947532846008376
No
Akbar
Hassanzadeh
دکتر اکبر
حسن زاده
0031947532846008377
0031947532846008377
No
fa
ارتباط فرسودگی شغلی با خصوصیات دموگرافیک در امدادگران جمعیت هلالاحمر استان تهران
The study of relationship between burnout and demographic variables in RCS relief workers in Tehran province
yمقدمه: فرسودگی شغلی، یک سندرم روانشناختی خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کاهش کفایت شخصی است. فرسودگی شغلی، بیشتر در افرادی که در کارشان مستقیماً با مردم سروکار دارند اتفاق میافتد. امدادگران نیز ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنند. بنابراین، بسیار مهم است که عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی در آنان شناخته و درک شود. این امر باعث میگردد تا از بسیاری از آسیبهای روانشناختی در آنان جلوگیری شود. این مطالعه بر آن است تا ارتباط برخی از متغیرهای دموگرافیک را با فرسودگی شغلی، در امدادگران بررسی کند.
روشها: این مطالعه توصیفی- همبستگی است که بهصورت مقطعی در سال 1389 در بین شعب چهاردهگانه جمعیت هلالاحمر استان تهران صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تمامی امدادگران شعب چهاردهگانه جمعیت هلالاحمر استان تهران بودند. تمام امدادگران شعب جمعیت هلالاحمر استان مورد سرشماری قرار گرفتند. تعداد افراد شرکت کننده در مطالعه جمعاً 297 نفر بود. با توجه به اینکه تمام این امدادگران مرد هستند، افراد مورد بررسی در این مطالعه، همگی مرد بودند. اطلاعات دموگرافیک مربوط به شرکت کنندگان در مطالعه، به وسیله پرسشنامهای محقق ساخته جمعآوری گردید. برای ارزیابی درجه فرسودگی شغلی شرکتکنندگان در این مطالعه از پرسشنامه استاندارد شده فرسودگی شغلی مسلچ استفاده شد. در این پژوهش، نرم افزار SPSS برای ورود و تحلیل آماری دادهها، به کار گرفته شد و از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مجذور خی استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین کفایت شخصی و سن رابطه مثبت و معنادار ضعیفی وجود دارد (138/0=r، 05/0> P). همچنین بین کفایت شخصی با تعداد شیفت در ماه گذشته، این ارتباط ضعیف و معنیدار مشاهده شدهاست (170/0=r، 05/0> P). بهعلاوه بین سابقه امدادگری، تعداد مشارکت در امدادرسانی حوادث مجروحدار در ماه قبل، سطح تحصیلات و نوع امدادگری با مؤلفههای فرسودگی شغلی هیچ رابطهای مشاهده نشد.
نتیجهگیری: میتوان گفت که متغیرهای دموگرافیک بررسی شده در این پژوهش، ارتباطی با فرسودگی شغلی امدادگران نداشتهاند. البته با توجه به اینکه همه امدادگران مورد مطالعه مرد بودند، لذا تعمیم نتایج این پژوهش به امدادگران زن باید با احتیاط صورت گیرد.
INTRODUCTION: Burnout is a psychological syndrome concerning emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment. Burnout occurs often in people who deal with others in their business. Relief workers may also experience burnout, so it is important to know the burnout related factors in order to prevent psychological disorders in them. The aim of this study was to verify the relationship between some of the demographic variables and burnout in relief workers.
METHODS: This was a cross-sectional survey to study the correlation between burnout and demographic variables in relief workers. The study population was all the relief workers of Red Crescent society in Tehran province. Census method was used for collecting data. About 297 relief workers which were all male participated in the study. Demographic data was collected by using a self-administrated questionnaire. Maslach Burnout Inventory (MBI) was used as a research tool for assessing burnout levels.
FINDINGS: According to the findings, there was a positive and significant but poor association between both age and number of shifts in a month with personal accomplishment. No association was found between past occupational experience (as a relief worker), number of participations in past month incidents, educational level and type of serving (as a volunteer or non-volunteer relief worker) with burnout components.
CONCLUSION: The results showed that there is no relationship between burnout and demographic variables studied in this survey in relief workers.
burnout, relief worker, demographic variables
فرسودگی شغلی, امدادگران, جمعیت هلالاحمر, استان تهران.
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-114&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
Mehdi
Najafi
دکتر مهدی
نجفی
m-najafi@razi.tums.ac.ir
0031947532846009729
0031947532846009729
Yes
Mostafa
Hamdieh
دکتر مصطفی
حمدیه
0031947532846009730
0031947532846009730
No
Hossein
Hatami
دکتر حسین
حاتمی
0031947532846009731
0031947532846009731
No
Shahin
Fathi Hafshejani
شاهین
فتحی
0031947532846009732
0031947532846009732
No
Hossein
Sepasi Moghaddam
حسین
سپاسی مقدم
0031947532846009733
0031947532846009733
No
Helen
Elmi
هلن
علمی
0031947532846009734
0031947532846009734
No
fa
اهمیت و نقش داوطلبان در دستیابی به توسعه پایدار با تأکید بر جمعیت هلالاحمر ایران )فرصتها و تهدیدها(
The importance and role of volunteers in achieving of permanent development with emphasis on the Red Crescent society of Iran
مقدمه: دستیابی به توسعه پایدار و مؤثر از مؤلفههایی است که امروزه در برنامهریزیهای خرد و کلان هر کشوری جایگاه ویژهای دارد. در این فرایند بر استفاده از توان سازمانهای غیردولتی، اعضاء داوطلبان و... در دستیابی به توسعه پایدار از سوی دولتها و سازمانهای دولتی بسیار توصیه میگردد. از اینروست که گسترش این سازمانها در سالیان گذشته در بسیاری از کشورها رو به فزونی نهاده است؛ و از سوی دیگر، در ایران نیز واگذاری مسئولیتهای دولتی به بخشهای غیردولتی از جمله رئوس برنامههای دولتها در سالیان اخیر بوده است. در این مقاله سعی گردیده است تا با بررسی جایگاه افراد داوطلب و بیان میزان ارزش اجتماعی و اقتصادی فعالیتهای آنان، نقش داوطلبان در روند دستیابی به توسعه پایدار در سطح بینالمللی بررسی و در ایران نیز به شناسایی پتانسیلهای بالقوه در افراد داوطلب پرداخته شود. در همین رابطه جمعیت هلالاحمر به عنوان یکی از بزرگترین تشکلهای مردم نهاد بررسی شده است.
روشها: این تحقیق با بهرهگیری از روش مطالعه کتابخانهای و شیوههای دسترسی به اطلاعات از طریق شبکهها و تارنماهای مربوطه، در صدد پاسخگویی به سؤال اصلی مطالعه برآمده است.
یافتهها: یافتههای مقاله در دو بخش اصلی "داوطلب محوری و انجام فعالیتهای داوطلبانه پیش نیاز توسعه مؤثر" و "نقش داوطلبان در روند توسعه مؤثر در جمعیت هلالاحمر" خلاصه شده است. از اینرو محورهایی نظیر داوطلبان و توسعه اقتصادی و اجتماعی، ارزش فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی داوطلبان، نقش سازمانهای غیر دولتی در دستیابی به روند توسعه مؤثر، رویکردهای توسعه با محوریت داوطلبان در جمعیت هلالاحمر، فرصتها و نقاط قوت، چالشها و نقاط ضعف بحث و بررسی شده است.
نتیجهگیری: بدون شک گسترش فرهنگ داوطلبی در جهان و حضور همهجانبه داوطلبان که بدون چشمداشت مالی و مادی و صرفاً بر اساس فطرت پاک بشری که خداوند متعال در انسانها به ودیعه گذاشته است، میتواند تأثیر قابل ملاحظهای در همه شئونات جامعه به خصوص در حوزههای اجتماعی و اقتصادی بر جای گذارد. لذا به نظر میرسد حضور داوطلبان در جامعه و گسترش فرهنگ داوطلبی علاوه بر تسهیل دستیابی کشورها به توسعه مؤثر میتواند احیا کننده ارزشهای پاک انسانی در کشورهای مختلف گردد. بهعلاوه، مسئولیتپذیری داوطلبان در قبال جامعه میتواند احیاگر ارزشها و باورهای انسانی باشد و جوامع را به سمت رشد و تعالی رهنمون سازد.
Introduction: Nowadays, sustainable and effective development has an important position in counties' micro and macro planning which includes several parts such as personal development, culture and social system, government, economic system infrastructure, and environment. However, this process is recommended by governments and governmental organizations to use the ability of non-governmental organizations, members, volunteers, legal persons and their role in achieving sustainable development. Therefore, development of organizations and NGOs has increased in many countries in the past years. In Iran, government assigned responsibilities for private sectors in recent years. This paper aimed to study the position of volunteers, the value of their social and economic activities, and the role of volunteers in achieving sustainable development at international level and Red Crescent society, the largest NGO, is investigated as one of the responsible organization for organizing volunteer activities.
Methods: In this paper, the methods of achieving sustainable development were studied using library documents and information from networks by voluntary participation and the author' experience in the field of volunteers management nationally and internationally.
Findings: Nowadays, with spreading of economic and social problems in the world, international organizations especially UN has tended to promote volunteering culture. And they are trying to use volunteers in order to minimize economic pressure to needy and vulnerable groups (Importance of volunteers' role in the world); increasing of social crises in the world has shown decline of civilized western world from religious and valuable concepts. So with valuable and humanitarian concepts and values and voluntary activities, it is trying to find and get together a kind of common culture in people's relationships regardless of their color, race, language and religion (communicating of people around the world with each other through volunteering concept); regarding civil society and developing of democracy by volunteers in various communities and attention of governments, politicians and decision-makers in societies are other important issues in volunteers participation (Attention of governments and politicians to volunteering concept); and the responsible international organizations are trying to increase participation of the private sectors and organizations in voluntary activities and utilize fully of their ability in order to help the needy and affected people. Accordingly, major donors and sponsors of volunteer programs are private companies, entrepreneurs, banks, financial institutions, and local businesses (active participation of private sectors and volunteers in volunteers' activities).
Conclusion: Undoubtedly, promotion of volunteering culture in the world and ubiquity participation of volunteers without any financial and material expectation can leave behind a significant effect on all society aspects ba sed on human nature especially in social and economic dimensions. However, it seems that volunteers in community and promotion of volunteering culture can revive human values in different countries in addition to facilitate the access of effective development for them. Therefore, volunteers' sense of responsibility can revive values and personal beliefs in the community and also leads to people growth.
volunteers, sustainable development, organizations, NGOs
داوطلبان, توسعه پایدار, سازمانها و تشکلها, مشارکت مردمی
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-115&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
Hassan
Esfandiar
MA of International Law, Tehran, Iran
حسن
اسفندیار
esfandiar.hassan@gmail.com
00319475328460010149
00319475328460010149
Yes
fa
بررسی میزان آگاهی و نگرش پرسنل غیر درمانی دانشگاه علومپزشکی مازندران در مورد کمکهای اولیه و احیای قلبی- ریوی پایه در سال 1390
Knowledge and attitudes of non- medical staff of Mazandaran University of Medical Sciences on first aid and Basic CPR in 1390
براساس آمار رسمی کشور، ایست قلبی و حوادث، به ترتیب رتبه نخست و دوم عوامل منجر به فوت را در ایران شامل میشوند. انجام کمکهای اولیه از طریق افراد آگاه حاضر در محل حادثه امکان بقای بیشتر و آسیب کمتر مصدومان را به همراه دارد. این مطالعه برای بررسی وضعیت کنونی آگاهی و نگرش پرسنل دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان بخشی از عموم جامعه در خصوص کمکهای اولیه و احیای قلبی- ریوی صورت پذیرفت.
روشها: روش پژوهش در این مطالعه با توجه به نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی است. جامعه پژوهش در این مطالعه شامل تمامی پرسنل غیرپزشکی در ستاد مرکزی و واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهر ساری است. با بهرهگیری از فرمول کوکران 320 نفر انتخاب گردید. در این مطالعه از روش نمونهگیری لایهای بهره گرفته شده است. ابزار اندازهگیری در این مطالعه پرسشنامه استاندارد شده بوده است. پرسشنامه در سه بخش اطلاعات دموگرافیک و نظرسنجی، ارزیابی نگرش، و ارزیابی دانش و آگاهی بوده است. برای بررسی روایی- محتوای صوری پرسشنامه از نظر متخصصان آموزش همگانی هلالاحمر و اساتید دانشگاه نسبت به تعدیل و تصحیح آن، بهره گرفته شد. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ (سؤالات مربوط به دانش r=0/83 و سؤالات مربوط به نگرش r=0/88) نشان داد، سؤالات از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است.
یافتهها: مقایسه میانگین امتیاز دانش جامعه نمونه در مورد کمکهای اولیه در دو گروه دارای سابقه آموزش کمکهای اولیه با افرادی که در این دورهها شرکت ننموده بودند نشان داد، اختلاف معنیداری بین این دو گروه وجود دارد (05/0>P و 535/2=t)، اما این اختلاف در میانگین امتیاز نگرش جامعه نمونه در مورد کمکهای اولیه در دو گروه دارای سابقه آموزش کمکهای اولیه با افرادی که در این دورهها شرکت ننموده بودند، مشاهده نگردید (05/0
نتیجهگیری: از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان یکی از سازمانهای مسئول درحفظ و ارتقای سلامت جامعه و به عنوان دستگاه ناظر در این بخش محسوب میشود، میبایست بیش از پیش در ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان خود گام بردارد. در همین خصوص و در راستای آموزش همگانی باید به افزایش پوشش آموزش کمکهای اولیه در سطح کارکنان غیر درمانی دانشگاه از طریق مدلهای آموزشی مناسب اقدام گردد و یکی ازمهمترین اقدامات در این زمینه، حساسسازی مسئولان و پرسنل برای بذل توجه بیشتر به ترویج آموزش کمکهای اولیه در سطح دانشگاه است.
Background: According to the official statistics, cardiac arrest and accidents are included respectively as the first and second causes of death in Iran. Giving first aid to victims by trained people present at the scene causes less damage to the injured. This research was performed in order to study the current state of knowledge and attitudes of staffs of Mazandaran University of Medical Sciences about first aid and CPR.
Methods: In this desc riptive survey, all non-medical staffs (in headquarter and subordinate units) of Mazandaran University of Medical Sciences were studied in city of Sari in 2012. A total of 320 persons were selected and studied with stratified sampling using Cochran formula. By using a self-administered standardized questionnaire, data was collected in 3 three parts: demographic information, knowledge and attitudes assessment. In order to evaluate validity and reliability, it was used of the opinion of public education experts of Red Crescent society and also university professors. However, the results of Cronbach's alpha coefficient (questions related to knowledge and attitudes r=0/83 and r=0/88 respectively) showed an acceptable internal consistency.
Findings: The comparison of average score between the two groups indicated there were significant differences between the trained and untrained groups about knowledge of first aid (P<0/05, t=2/535). However, significant differences were not observed between attitudes of two groups’ average score towards first aid (0/05< P, t=0/618).
Conclusion: According to the results, Mazandaran University of Medical Sciences as one of the monitoring system and responsible organization for promoting health should improve the knowledge and awareness of its personnel. Since the staffs’ information should keep up to date with appropriate retraining methods, appropriate educational programs should be launched for nonmedical staffs of the university. In this regard, one of the most important measures for officials is to pay more attention to promoting and training of first aid skills of the personnel
first aid, CPR, Knowledge, Attitude, Mazandaran
کمکهای اولیه, احیای قلبی- ریوی, نگرش, مازندران
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-116&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
Mohammadreza
Habibi
محمدرضا
حبیبی
00319475328460010150
00319475328460010150
No
Alireza
Khalilian
علیرضا
خلیلیان
00319475328460010151
00319475328460010151
No
2. آدکترای مار حیاتی و مدیرگروه پزشکی اجتماعی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Arash
Seyed Salehi
آرش
سیدصالحی
00319475328460010152
00319475328460010152
No
Fariba
Ghasemi Hamedani
فریبا
قاسمی همدانی
00319475328460010153
00319475328460010153
No
Taghi
Bahou Toroudi
تقی
باهو طرودی
00319475328460010154
00319475328460010154
No
Ramezanali
Arab
رمضانعلی
عرب
00319475328460010155
00319475328460010155
No
Gholam
Gholami
غلام
غلامی
00319475328460010156
00319475328460010156
No
Sayyed Mohammad
Hatami
سیدمحمد
حاتمی
00319475328460010157
00319475328460010157
No
Reza
Khodabakhshi
رضا
خدابخشی
00319475328460010158
00319475328460010158
No
Fatimah
Gouran Orimi
فاطمه
گوران اوریمی
00319475328460010159
00319475328460010159
No
Askari
Mahdavi VasouKolaee
عسکری
مهدوی واسوکلایی
00319475328460010160
00319475328460010160
No
Reza
Habibi Saravi
MD, PhD Candidate of health in disasters and Emergencies, School of Health Management & Information Sciences, Tehran University of Medical Sciences
رضا
حبیبی ساروی
rhabibisaravi@mazums.ac.ir
00319475328460010161
00319475328460010161
Yes
fa
پایایی و روایی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلالاحمر
Development and validation of an instrument to measure patient satisfaction with pharmacy services of Red Crescent Society
مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلالاحمر بود.
روشها: مقاله حاضر از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را تمامی مراجعهکنندگان به داروخانه جمعیت هلالاحمر شیراز در زمستان 1390 تشکیل دادهاند. بهمنظور انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس بهره گرفته شده است و 330 نفر بهعنوان حجم جامعه نمونه بررسی شدند و پرسشنامه سنجش میزان رضایت از خدمات داروخانه را تکمیل کردند. بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روشهای همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب تصنیفی) و روایی آن از شیوههای روایی صوری، محتوا و روایی سازه (تحلیل عوامل) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز توسط نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل پایایی همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ و تصنیفی را برای عامل کلی معادل88 /0 و 73/0 و ضریب آلفای کرونباخ را برای سه عامل "نحوه برخورد و تعامل کارکنان"، "کیفیت کلی خدماتدهی" و " محیط فیزیکی" به ترتیب معادل 92/0r=0، 75/0r=، 71/0r= نشان داد. مقادیر روایی محتوا و صوری نیز مناسب و مطلوب بود. نتایج تحلیل عوامل تأییدی به روش مؤلفههای اصلی با چرخش نهایی واریماکس بهمنظور بررسی روایی سازه سه عامل استخراج گردید و نتایج نشان داد، در مجموع 3 عامل 23/62 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین مینمایند.
نتیجهگیری: پرسشنامه حاضر دارای پایایی مناسب و روایی مطلوب بهمنظور ارزیابی کیفیت خدمات داروخانههای جمعیت هلالاحمر میباشد
Introduction: This research aimed to develop and validate the questionnaire in order to measure patients’ satisfaction with pharmacy services of Red Crescent society.
Methods: This study was standardisation. In this study, about 330 people who referred to pharmacy of Red Crescent society of Shiraz Township were selected and studied by using purposive sampling in winter 2011. The reliability was assessed by internal-consistency method (Cronbach's alpha and split-half coefficient) and by content and construct validity (factors analysis) validity was measured. Data was analyzed by using SPSS.
Findings: The results of internal consistency indicated that alpha coefficient and split-half for the total factors were 0/88 and 0/73; and alpha coefficient for the three factors of 'interpersonal aspects','services quality' and 'ambience' was 0/92, 0/75, 0/71 respectively. The values of face and content validity were appropriate. The result of factors analysis (with varimax rotation) indicated that three factors explained questionnaire variance (%62/23).
Conclusion: The mentioned questionnaire had an appropriate validity and desired reliability in order to evaluate the quality of services in pharmacy of Red Crescent society.
patients’ satisfaction, pharmacy, Red Crescent Society, standardization
رضایت مراجعهکننده, داروخانه, جمعیت هلالاحمر, هنجاریابی
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-117&slc_lang=en&sid=1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
2017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/192017/02/19
1395/12/1
Kazem
Khoramdel
PhD student in psychology, University of Mohaghegh Ardabili
کاظم
خرم دل
Khoramdel.psy@gmail.com
00319475328460010162
00319475328460010162
Yes
MohamadReza
Ebrahimi
دکتر محمد رضا
ابراهیمی
00319475328460010163
00319475328460010163
No
Mahmood
Heydari
محمود
حیدری
00319475328460010164
00319475328460010164
No
Mohammad Amin
Farokhi
محمد امین
فرخی
00319475328460010165
00319475328460010165
No
Elham
Komranian Zadeh
الهام
کمرانیان زاده
00319475328460010166
00319475328460010166
No