شفیعی نیک آبادی محسن، حکاکی امیر، اکبریان مرزونی محجوبه. مدلی پویا از زنجیره تأمین خدمات بخش اورژانس. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 9 (1) :83-95
URL: http://jorar.ir/article-1-291-fa.html
دانشگاه سمنان
چکیده: (3265 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایش اهمیت خدمات در سالهای اخیر، از آنجایی که نظام مدیریت سلامت نوعی فعالیت خدماتی محسوب میشود و آگاهی از مفهوم زنجیره تأمین خدماتی در بیمارستانها کم است، هدف این پژوهش ارائه مدلی پویا از زنجیره تأمین خدمات سلامت بخش اورژانس بیمارستان بر اساس رویکرد پویاییهای سیستم و تجزیه و تحلیل رفتار آن با توجه به اثر شلاق چرمی میباشد.
روش: پژوهش حاضر شامل سه بخش مطالعه مروری، کیفی و کمّی میباشد. در بخش مطالعه مروری با استفاده از مطالعات کتابخانهای عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین خدمات بخش اورژانس شناسایی و سپس در بخش کیفی بهمنظور استخراج، تعدیل و تصدیق عوامل شناسایی شده از نظر 8 نفر از خبرگان بهصورت مصاحبه هدایت شونده استفاده شده است. در بخش کمّی، جامعه آماری اطلاعات بیماران پذیرفتهشده بیمارستان روحانی بابل در بازه زمانی 500 ساعت بهصورت سرشماری کامل معادل 1780 نفر میباشد که شامل اطلاعات بیمار، ارزیابی پرستاران، تشخیص بیماری توسط پزشک، داروهای تجویز شده میباشد.
یافتهها: مدل پویای زنجیره تأمین خدمات بخش اورژانس براساس رویکرد پویاییهای سیستم طراحی و با آزمونهای تأیید ساختار، شرایط حدی و مقایسه با مدلهای خانواده اعتبارسنجی شده است. با اجرای مدل مشخص گردید هیچکدام از چهار عامل اثر شلاق چرمی علامتدهی تقاضا، دستهکردن سفارشات، نوسانات قیمت و کمبود عرضه، نمیتواند عاملی برای خدمات اورژانس باشد.
نتیجهگیری: تقاضا و دستهکردن سفارشات نمیتواند به عنوان عامل تقویتکننده اثر شلاق چرمی در عملیات خدمات عمل کند. عامل نوسانات قیمت نیز نمیتواند به عنوان عامل مؤثر باشد زیرا انسان، نیاز جدّی به سلامت را حس میکند. همچنین، به دلیل طبیعت غیرقابلپیشبینی نیاز به خدمات اورژانس عامل کمبود عرضه نیز نمیتواند برای این بخش مناسب باشد.
گزارش کوتاه یا نامه ها :
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمی در بحران ها