دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 47-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javanbakhsh M, Shafiei Moghadam P, Sarkeshikian S A, Jahangiri K. Comparative study of physical assistance management training in Iran and the United States from the global perspective – local. jorar 2016; 8 (3) :27-47
URL: http://jorar.ir/article-1-364-fa.html
جوانبخش مرجان، شفیعی مقدم پروین، سرکشیکیان سید امیرحسین، جهانگیری کتایون. بررسی تطبیقی برنامۀ درسی آموزش مدیریت امداد سوانح درآموزش عالی ایران و ایالات متحده از دیدگاه جهانی- بومی. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1394; 8 (3) :27-47

URL: http://jorar.ir/article-1-364-fa.html


مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران
چکیده:   (4339 مشاهده)
مقدمه: آموزش به‌عنوان مهم‌ترین عامل، کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین زمان و مسیر برای پرورش نیروی انسانی در مدیریت مؤثر و بهینه سوانح است. هدف از پژوهش حاضر تطبیق برنامۀ درسی رشتۀ مدیریت سوانح طبیعی و انسان‌ساخت در ایران و مدیریت اضطراری و بلایا در ایالات متحده است.
روش: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی براساس شیوۀ بردی انجام گرفته، داده‌ها از پایگاه‌‌های اطلاع‌رسانی رسمی ملّی و بین‌المللی و مستندات آموزش عالی کشور گردآوری شده است. برنامه‌ریزی درسی رشته‌‌های فوق در مقطع کار‌‌شناسی در مؤسسه آموزش عالی هلال ایران و دو دانشگاه Upper Iowa  وAmerican Public  در ایالات متحده مقایسه، تحلیل و بر مبنای آن پیشنهاداتی ارائه شد.
یافته‌ها: با توجه به نتایج، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های علوم پایه، مدیریت عمومی،‌ علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم طبیعی و سوانح، علوم مدیریت بحران در ایران در مقاطع کاردانی و کارشناسی و گرایش‌های طبیعی وانسان‌ساخت برای تمامی مراکز ارائه‌دهنده و فراگیران ثابت و بدون تغییر و مبتنی بر نیاز بومی است. در دو دانشگاه مورد مطالعۀ ایالات متحده در هر دو گرایش هنر و علوم، موضوعات برنامه‌ریزی درسی در حیطه‌‌های فوق، متفاوت، اختیاری واز قابلیت انعطاف بالایی برخوردارست.
نتیجه‌گیری: موضوعات برنامه‌ریزی و محتوای دروس در هر دو مقطع و دو گرایش مذکور، مطابق با الگوی جهانی مدیریت بحران و با تأکید بر نیاز‌های بومی سوانح طبیعی و انسان‌ساخت ایران است. برای پوشش کامل نیاز‌های کشور استفاده از دروس اختیاری متنوع، منعطف، متناسب با نیاز فراگیران شاغل در نهاد‌های گوناگون و طراحی رشته‌‌های جدید با توجه به تنوع سوانح کشور پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1068 kb]   (1218 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb