مقدمه: ارزشیابی کیفیت مؤسسات علمیـ کاربردی ضروری است، چراکه منجر به بهبود مستمر کیفیت آنها خواهد شد. این پژوهش با کاربست الگوی سیستمی، در صدد ارزشیابی کیفیت دروندادها، فرایندها و بروندادهای چهار گروه آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمیـکاربردی هلال ایران برآمده است.
روشها: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای ترکیبی قرار دارد. در بخش کیفی، همه متخصصان در زمینه آموزش عالی، آموزش عالی علمیـکاربردی، ارزشیابی آموزش عالی، استانداردسازی در آموزش عالی، اساتید مؤسسه هلال ایران و اعضای هیأت علمی، تصمیمسازان و مدیران، صاحبان تألیف و ترجمه در حوزه آموزش عالی جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی پژوهش را تشکیل داده است. در این مرحله نمونهها (20 نفر) با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردید. در بخش کمّی، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، همه دانشجویان، همه دانشآموختگان و همه کارفرمایان بلافصل (مستقیم) دانشآموختگان شاغل گروههای مورد ارزشیابی، جامعه آماری را تشکیل دادهاند. در این مرحله برای انتخاب نمونهها (341 نفر) از روش نمونهگیری «در دسترس» استفاده گردید. در مرحله کیفی از ابزار «مصاحبه نیمه هدایت شده» و در مرحله کمّی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کمی از نرمافزار PASW Statistic 18 استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که دروندادهای گروههای مورد ارزشیابی در سطح «نسبتاً مطلوبی» از کیفیت قرار دارند. همچنین کیفیت تنها عامل فرایندی تقریباً در تمام گروهها در سطح «مطلوب»؛ و کیفیت عوامل بروندادی نیز در سطح «نسبتاً مطلوب» ارزشیابی شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش بیانگر وجود فاصله تا وضع مطلوب بهویژه در دروندادها و بروندادهاست. فهرست عوامل، ملاکها و نشانگرهای ارزشیابی شده سند بسیار مهمی برای مؤسسه هلال ایران و گروههای مورد ارزشیابی میباشد. وضعیت نسبتاً مطلوب و نامطلوب عوامل، ملاکها و نشانگرها در این سند به معنای نقاط مهم برای برنامهریزی و بهبود میباشد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |