دوره 10، شماره 1 - ( 11-1396 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 110-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari S, Choobdar M, Bakhtiyari T, Jamalizadeh Z, Heydari P, Varmazyar S. Identification and evaluation of human errors among Qazvin emergency medical personnel by using CREAM technique. jorar 2018; 10 (1) :98-110
URL: http://jorar.ir/article-1-362-fa.html
انصاری سمیرا، چوبدار محدثه، بختیاری تینا، جمالی زاده زینب، حیدری پیام، ورمزیار سکینه. شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در کارکنان فوریت‌های پزشکی شهر قزوین با استفاده از تکنیک CREAM. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 10 (1) :98-110

URL: http://jorar.ir/article-1-362-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (2745 مشاهده)
مقدمه: از آنجا‌که در فوریت­های پزشکی تصمیم‌های زیادی در یک نوبت‌کاری گرفته می­شود، مطالعۀ خطای انسانی بسیار اهمیت دارد. در کار با بیمار، خطای درمانی تهدیدی جدّی و اجتناب­ناپذیر برای ایمنی بیمار محسوب می­گردد. لذا هدف این مطالعه شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در کارکنان فوریت‌های پزشکی استان قزوین با استفاده از  روش تجزیه و تحلیل خطا با تأکید بر قابلیت اطمینان شناختی (CREAM)[1] است.
روش: این مطالعه به­صورت توصیفی و مقطعی در سال 1396 با استفاده از تکنیک CREAM انجام گرفت. در این مطالعه پس از آنالیز وظایف فوریت­های پزشکی، برگۀ کار تکنیک CREAM از طریق مشاهده و مصاحبه با کارکنان فوریت پزشکی تکمیل گردید. اطلاعات به­دست‌آمده در نرم­افزار 20-SPSS تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته­ها: در این مطالعه 4 وظیفۀ و 24 زیروظیفه تجزیه‌وتحلیل شد. بالاترین احتمال رخداد خطای کلی در وظیفۀ تکنسین (01771/0) پیش­بینی شد. همچنین از کل خطاهای شناسایی شده، کارکرد شناختی اجرا با 69/39 درصد و خطای تفسیر با 33/33 درصد نسبت به سایر کارکردهای شناختی بالاترین مقادیر را به­خود اختصاص دادند. تشخیص نادرست در معاینۀ بالینی و گرفتن شرح حال و ارائه آن به پزشک از طریق بی­سیم با احتمال خطای شناختی 03169/0 بالاترین مقدار را به­خود اختصاص داد.
نتیجه­گیری: طبق نتایج، زمان انجام کار، توانمندسازی، شرایط کار و انجام دو یا چند کار به­طور هم­زمان از عوامل مؤثر بر کاهش عملکرد می‌باشند. بهبود شرایط کاری، افزایش توانمندی، انجام دو یا چند کار به­طور هم­زمان توسط افراد با توانایی بالا، تنظیم شیفت‌های کاری منظم برای کارکنان، تنظیم برنامه­های آموزشی مدون بر اساس نیازسنجی کارکنان، برگزاری جلسات مشترک برای افزایش عملکرد، ازجمله راهکارهای پیشنهادی در بهبود شرایط و بهره­وری بیشتر کارکنان فوریت­های پزشکی و کاهش خطاهای انسانی در این گروه می­باشد.
 
[1] Cognitive Reliability Error Analysis Method
متن کامل [PDF 436 kb]   (1286 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمی در بحران ها

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb