Abdollahzadeh H, Motaki S. The effect of relief education based on meta-memory and meta-cognition methods in learning of Red Crescent Society relief workers. jorar 2018; 10 (1) :60-70
URL:
http://jorar.ir/article-1-489-fa.html
عبداله زاده حسن، متکی سهیل. تأثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلال احمر. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1396; 10 (1) :60-70
URL: http://jorar.ir/article-1-489-fa.html
دانشگاه پیام نور
چکیده: (2833 مشاهده)
مقدمه: مسأله آموزش یکی از مؤثرترین عوامل انطباق و سازگاری امدادگران با شرایط متحول دنیای کنونی است. ایجاد دگرگونی در نگرش امدادگران و ایجاد آمادگی در ایشان به منظور افزایش شایستگیهای کاری برای پذیرش مسئولیتهای مهم و سنگین در زمان حوادث برای بالابردن سطح کارایی با مسأله آموزش ارتباطی تنگاتنگ دارد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزشهای امدادی مبتنی بر روشهای فراحافظه و فراشناخت بر یادگیری امدادگران جمعیت هلالاحمر شهرستان بندرگز است.
روش: این پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون است که جامعۀ آماری آن شامل 100 امدادگر جمعیت هلالاحمر شهرستان بندرگز در بازۀ زمانی ثبتنام در سال 1396 است که با روش نمونهگیری غیراحتمالی، 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) بهعنوان حجم نمونه از نوع هدفمند انتخاب شدند. امدادگران گروه کنترل، امداد و کمکهای اولیه را طبق روال گذشته طی 5 جلسه آموزش دیدند، اما گروه آزمایش، این دوره را طبق روشهای مبتنی بر فراشناخت و فراحافظه آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته با استفاده از کتاب اصول کمکهای اولیه و احیای دکترایوبیان و دکترپورحیدری (1389) استفاده و سپس دادهها در دو بخش آمار توصیفی همچون فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و نیز آمار استنباطی همچون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بر حسب عضویت گروهی (آزمایش و کنترل) در مرحلۀ پسآزمون در سطح آلفای 5/0 (05/0>p) بین میانگینها تفاوت معنادار وجود دارد. میزان تأثیر این مداخله در پسآزمون 23 درصد است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه (آزمایش و کنترل) بر یادگیری امدادگران تأثیر معناداری داشته است. توان آماری 603/0 حاکی از دقت آماری است.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه باعث افزایش یادگیری در گروه آزمایش است. بنابراین میتوان گفت آموزشهای امدادی مبتنی بر راهبردهای فراشناخت و فراحافظه بر یادگیری مؤثر است
گزارش کوتاه یا نامه ها :
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تروما،تریاژ و...