Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
4
4
online
1
fulltext
fa
نظام جامع آموزش: الگویی برای آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر
The model for specialized training in Red Crescent Society
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<p style="text-align: justify;"><span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">مقدمه: آموزش و پژوهش در مسائل امدادی و ارتقای سطح امدادرسانی زمینه مناسبی را برای کسب آمادگی امدادگران و بهینه¬سازی امر امداد و نجات فراهم میکند. این مقاله با هدف طراحی الگوی نظام جامع آموزشهای تخصصی امدادگران و نجات¬گران جمعیت هلالاحمر تدوین شده است.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه¬ای و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است و به صورت توصیفی- پیمایشی انجام شده است. ضمناً در این پژوهش از روش¬ ترکیبی (تحقیق کیفی و کمّی) استفاده شده است. در این خصوص ابتدا با مطالعه و تحلیل اسناد و انجام مصاحبه¬های عمیق با 11 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش جمعیت هلالاحمر (به صورت هدفمند) به ترسیم وضع موجود آموزش هلالاحمر پرداخته شده و آسیب¬های موجود در نظام آموزشهای تخصصی شناسایی شده است. سپس با تحلیل وضع موجود، آسیب¬های احصا شده و ادبیات علمی، الگوی مطلوب آموزشهای تخصصی جمعیت طراحی گردید. الگوی طراحی شده از طریق پرسشنامه و با نظرات متخصصان آموزشهای تخصصی در هلالاحمر مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. روایی ابزار از نوع روایی محتوایی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (ضریب آلفای محاسبه شده برای مؤلفه¬های مختلف نظام آموزش تخصصی شامل نیازسنجی 95/0، طراحی 97/0، اجرا 97/0، ارزشیابی 96/0 و مکانیزم¬های انگیزشی 96/0 میباشد) نشان¬دهنده قابلیت اطمینان بالای ابزار اندازهگیری است. تعداد نمونه مورد بررسی برای بخش اعتبارسنجی 17 نفر از مدیران و دست¬اندرکاران آموزشهای تخصصی میباشد. برای تحلیل آماری داده-ها نیز از آزمون t تک نمونهای و نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">یافتهها: در این تحقیق آسیب¬های موجود در فرایند آموزش¬های تخصصی هلالاحمر عبارت بودند از: بیتوجهی به نیازسنجی و نبود الگوی مدون در این زمینه، بیتوجهی به سازوکارهای طراحی برنامه آموزشی، اجرای نا مناسب دوره¬های آموزشی، عدم نظارت و ارزشیابی نظام¬مند دوره¬های آموزشی و کم توجهی به مکانیزم¬های انگیزشی در فرایند آموزش.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">بر این اساس نظام جامع آموزشهای تخصصی جمعیت هلالاحمر الگویی شامل نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم¬های انگیزشی برای آموزش طراحی و ارائه کرده است.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">نتیجه¬گیری: الگوی طراحی شده برای آموزشهای تخصصی هلالاحمر در آن واحد، الگویی مفهومی و عملیاتی است که هم ادبیات علمی موجود در این زمینه را در نظر دارد و هم با انتخاب روش آمیخته در تحقیق و جمعآوری داده¬های عمیق از وضع موجود و شرایط هلالاحمر توانسته بر عملی بودن اجرای الگوی حاضر در هلالاحمر صحه گذارد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Background: Education and research in relief issue and its improvement for rescue workers provides an appropriate context and optimization to get ready. This paper aimed to design a comprehensive system of professional training for rescue and relief workers in Red Crescent society.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Methods: This desc</span> <span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">riptive-survey research is a developmental and non-experimental study in terms of goal and data collection. This study used of both qualitative and quantitative methods. Firstly, the exiting situation have been drawn and also damages have been assessed with studying and analyzing documents and using deep interviews with 11 training specialists and managers of Red Crescent Society (targeted interviews). Then, the optimal model of specialized training was organized. The designed pattern of questionnaire and the specialized training have been validated by relevant experts. The validity and reliability of research were calculated by content and Cronbach's alpha coefficient which indicated measurement instrument has high reliability (alpha coefficient was assessed for different components of specialized training system including need assessment= 0/95; design =0/97; implementation= 0/97; evaluation= 0/96 and motivational mechanisms= 0/96). About 17 managers and involved people in specialized training were accredited. One sample t-test and SPSS was used for data statistical analyzing.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Findings: According to the results, the current deficits of professional training were as follows: lack of attention to the needs assessment; no systematic pattern in area; lack of mechanisms of designing training programs; lack of proper training courses; lack of systematic monitoring and evaluation of training courses; and little attention to the motivational mechanisms of learning process. Accordingly, the comprehensive system of specialized training is suggested a systematic pattern for Red Crescent society including need assessment, design, implementation, evaluation and motivational mechanisms for training.</span><br style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;" >
<span style="color: rgb(34, 34, 34); font-family: Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 12px;">Conclusion: The designed model for specialized training is a conceptual and operational one which considers scientific literature in this field by using mixed methods and collecting data could confirm the feasibility of model validation in Red Crescent society</span>.</p>
الگو, نظام جامع, آموزشهای تخصصی, جمعیت هلالاحمر
pattern, comprehensive system, specialized training, Red Crescent society
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-111&slc_lang=fa&sid=1
Abouzar
Ghazee
ابوذر
قاضئی
10031947532846008378
10031947532846008378
No
Javad
PourKarimi
جواد
پورکریمی
jpkarimi@gmail.com
10031947532846008379
10031947532846008379
Yes
Assistant Professor, ACECR, Tehran, Iran