Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
10
4
online
1
fulltext
fa
تحلیلی بر خدمات امدادرسانی پایگاههای جاده ای هلال احمر و اورژانس 115 در استان کرمان
The analysis of relief services of Red Crescent Society road bases and road Emergency bases in Kerman province
اپیدمی در بحران ها
اپیدمی در بحران ها
پژوهشي
Research Article
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه</span></span></strong>: <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">هلالاحمر و اورژانس در کشور در زمینه ارائه خدمات در حوادث جادهای با مشکلات متعددی روبهرو هستند. هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر خدمات امدادرسانی پایگاههای جادهای هلالاحمر و اورژانس 115 در استان کرمان از دیدگاه مدیران دو سازمان است.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></strong> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و در انتخاب نمونهها از روش</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">نمونهگیری</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">آسان استفاده شد. افراد موردمطالعه 44 نفر از مدیران ارشد هلالاحمر و اورژانس 115 شاغل در استان کرمان بودند. ابزار گردآوری دادهها چکلیست و پرسشنامۀ محققساخته بود که برای تأیید روایی آن از نظر تخصصی اساتید دانشگاه و کارشناسان خبره استفاده شد و پایایی درونی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ معادل 76/0تخمین زده شد. چکلیستها با مشاهدۀ مستقیم پژوهشگر از پایگاههای دو سازمان تکمیل و پرسشنامه بهصورت حضوری بین پاسخگویان توزیع و جمعآوری شد. دادهها توسط آزمونهای آماری توصیفی و با نرمافزار 18-</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">SPSS</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحلیل شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></span></strong><strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> براساس یافتهها، </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">95 درصد مدیران توانایی امدادگران هلالاحمر در فوریتها پزشکی در حوادث را کم میدانند. 5/54 درصد نیز با واگذاری امور امدادرسانی به تصادفات جادهای به یک سازمان دیگر موافق بودند.84 درصد، تغییر ماهیت پایگاهها از داوطلبی به خدماتی- اورژانسی و استخدام امدادگران با فرصت ارتقای سطح علمی را مهم دانستند. همچنین، 63 درصد مدیران هر دو سازمان بر این عقیده بودند که آموزش مردم و رانندگان در کاهش میزان تلفات ناشی از تصادف جادهای بسیار مؤثر است.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: نتایج پژوهش نشان داد که </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">نیروهای امدادگر پایگاههای هلالاحمر در زمینۀ اقدامات پیشبیمارستانی متخصص نیستند، آمبولانسهای هلالاحمر فاقد تجهیزات پزشکی کافی میباشند و اورژانس 115 فاقد تجهیزات نجات میباشد. ازاینرو، تغییر ماهیت پایگا</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">هها</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"> از داوطلبی به خدماتی و استخدام امدادگران با فرصت ارتقای سطح علمی بهعنوان راهکارهای بهبود توصیه میشود.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
</p>
<p dir="RTL"></p><p dir="RTL"></p>
<strong>Introduction</strong>: Red Crescent Society and Emergencies in the country are facing serious problems in providing services for road accidents. The main goal of the present study was to analyze the quality of relief services of Red Crescent Society and Emergency 115 bases in Kerman province from the viewpoint of their managers.<br>
<strong>Method</strong>: In this descriptive survey, 44 senior managers of Red Crescent Society and Emergency 115 bases were selected using a convenience sampling approach to be investigated. The data were collected via a self-report questionnaire and checklists. The questionnaire validity was established through experts’ opinion, and Cronbach's alpha coefficient was estimated to be (0/76) for the questionnaire. The checklists were completed by direct observation from both Red Crescent Society and Emergencies bases and the questionnaire were distributed among the subjects by the researcher. The data were analyzed using descriptive statistical indices and SPSS-18.<br>
<strong>Findings</strong>: The findings indicated that about 95% of managers under rated the ability of relief personnel in Red Crescent Society to respond to the medical emergency cares during road accidents. About 54.5% agreed with the assignment of road accidents relief to another organization, about 84% of managers believed that the nature of the bases should change from volunteering services through community contribution to actual emergency services, and employing relief personnel with the opportunity to upgrade their professional knowledge, and skills through the time. About 63% of the managers from both organizations believed that public education is effective for preventing most road accidents.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The relief personnel in Red Crescent Society bases are not specialized in the field of pre-hospital measures. Moreover, Red Crescent Society ambulances do not have enough medical equipment and Emergency 115 has no rescue equipment. Therefore, it is recommended to change the nature of the bases from volunteering to emergency services and employing relief personnel with the opportunity to upgrade their professional knowledge, and skills through the time as improvement strategies.
تصادفات جادهای, هلالاحمر, اورژانس, نیروهای امدادی
road accidents, Red Crescent Society, Emergency, relief personnel
45
53
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=1
Mojtaba
Khodadost
مجتبی
خدادوست
mojtaba.khodadost@gmail.com
10031947532846008600
10031947532846008600
No
MA, Islamic Azad University e-learning
دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی
Pouran
Raeissi
پوران
رئیسی
Raeissi2009@yahoo.com
10031947532846008601
10031947532846008601
Yes
Professor, Department of Health Care Management, School of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی ایران
Amir Ashkan
Nasiripour
امیراشکان
نصیری پور
drnp20@yahoo.com
10031947532846008602
10031947532846008602
No
Islamic Azad University e-learning
دانشگاه ازاد اسلامی
Mohammad Javad
Akbarian Bafghi
محمد جواد
اکبریان بافقی
mjakbarian@yahoo.com
10031947532846008603
10031947532846008603
No
Bam University of Medical Sciences, School of Public Health
دانشگاه علوم پزشکی