Journal of Rescue Relief
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات
jorar
Medical Sciences
http://jorar.ir
1
admin
2008-4544
2008-529x
8
10.61186/jorar
-
8888
-
en
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
مکانیابی نقاط مناسب کمک و فرود هلیکوپتر در چارچوب مدیریت بحران
(مطالعۀ موردی: استان لرستان)
Selecting helicopter landing sites based on crisis management framework
(Case study: Lorestan province
حمایت روانی در سوانح
حمایت روانی در سوانح
پژوهشي
Research Article
<span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: از مهمترین برنامههای مدیریت بحران، عملیات به موقع و مؤثر امداد و نجات است. این تحقیق با هدف انتخاب مناسبترین و سریعترین مسیر برای امدادرسانی هوایی به آسیبدیدگان مخاطرات طبیعی در استان لرستان انجام گرفته است.</span></span><br>
<span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: در این مقاله، برای مکانیابی نقاط مناسب فرود هلیکوپتر در مواقع رخداد خطر و مدیریت بحران از نقشۀ نقاط مخاطرهآمیز استان لرستان استفاده گردید و بدین صورت نزدیکترین نقاط فرود به این پهنههای پرخطر مکانیابی شد. در این مدل فاکتورهای محیطی مانند کاربری اراضی، فضای محاط<a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">[1]</span></span></span></a></span></span> بر سطح و شیب اعمال شده است.<br>
<span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: با توجه به نتایج، به استثنای جنوب شرقی استان، توزیع مکانی مناسبی از نقاط فرود هیلکوپتر در استان وجود دارد. این درحالیست که نتایج ارزیابی خطر محیطی نشان میدهد که این مناطق، پتانسیل خطر بالایی دارند، به همین منظور باید از بین آنها مناطق مشخصی را از طریق عملیات میدانی برای امداد در زمانهای اضطراری بررسی و آمادهسازی کرد. در آخر، پهنههای تهیه شده با تصویر ماهوارهای تطبیق داده شد تا نتایج مدل راستی آزمایی شود.</span></span><br>
<span style="font-family:2 titr;"><span style="font-size:12.0pt;">بحث و نتیجهگیری</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">: براساس خروجی مدل، نیمۀ شرقی و نیمه جنوبی استان به سه دلیل عمده 1) شیب، 2) سیستم آب و هوایی و 3) گسلهای فعال از دیگر بخشهای استان پرمخاطرهتر است. این مناطق به دلیل ناهمواری برای فرود هلیکوپتر شرایط نامناسبتری دارند. لذا برحسب پراکنش جغرافیایی و فاصله از مراکز امدادرسانی باید در این مناطق، نقاط فرود ویژه احداث شود.</span></span>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10pt;">[1]</span></span></a> <span style="font-family:times new roman,serif;">surrounded</span><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></div>
</div>
<strong>Introduction:</strong> The most important programs in crisis management are timely and effective relief and rescue operations. Therefore, this study aims to find a solution for the best and fastest route of the air relief team in the crisis management framework.<br>
<strong>Method</strong>: In this study, geographic information system (GIS) was applied to locate the suitable areas for helicopter landing in the framework of the crisis management. In the first step, the map of the hazardous areas was used so that the nearest landing points are located in these high-risk areas. In this model, different environmental parameters have been applied such as land use, slope, surrounding area.<br>
<strong>Findings</strong>: The results show there is a well spatial distribution of the landing zones in Lorestan province; however the major limitation of the landing zones recognize in the southeast areas of Lorestan. According to the risk assessment outcomes, the southeast of Lorestan is more prone to the environmental disaster and high risk; thus, specific areas for emergency relief should explored and prepared through field operations. At the end, the areas covered by the satellite image were adapted in order to verify the results of the model. Finally, it is suggested that a field survey should be done in order to verify the efficiency of the method and to obtain results that are more applicable.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results show that due to the effect of three main factors including slope, climate and active faults, the southern and eastern parts of Lorestan province has the highest potential for environmental crisis. Due to uneven terrain, this area has the most unfavorable conditions for the helicopter landing and requires building special landing zones based on the geographical location and the distance from the relief bases.
استان لرستان, سیستم اطلاعات جغرافیایی, نقاط فرود هلیکوپتر, مکانیابی
Lorestan province, GIS, helicopter landing zones, location
0
0
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-223-4&slc_lang=fa&sid=1
Behrouz
Parvaneh
بهروز
پروانه
b.parvane@gmail.com
10031947532846009130
10031947532846009130
Yes
Assistant Professor, Department of Meteorology, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
Hamzeh
Farajollahi
حمزه
فرجالهی
10031947532846009131
10031947532846009131
No
Dariush
Nourollahi
داریوش
نورالهی
10031947532846009132
10031947532846009132
No
Amir Hossein
Yousefvand
امیرحسین
یوسفوند
10031947532846009133
10031947532846009133
No
Master student, Department of Climatology, Khorramabad Branch, Islamic Azad university, Khorramabad, Iran