[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پایایی و روایی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلال‌احمر
کاظم خرم دل، دکتر محمد رضا ابراهیمی، محمود حیدری، محمد امین فرخی، الهام کمرانیان زاده
چکیده:   (2800 مشاهده)

مقدمه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلال‌احمر بود.
روش‌ها: مقاله حاضر از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را تمامی مراجعه‌کنندگان به داروخانه جمعیت هلال‌احمر شیراز در زمستان 1390 تشکیل


داده‌اند. به‌منظور انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس بهره گرفته شده است و 330 نفر به‌عنوان حجم جامعه نمونه بررسی شدند و پرسشنامه سنجش میزان رضایت از خدمات داروخانه را تکمیل کردند. به‌منظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش‌های همسانی درونی (آلفای کرونباخ و ضریب تصنیفی) و روایی آن از شیوه‌های روایی صوری، محتوا و روایی سازه (تحلیل عوامل) استفاده شد. داده‌های پژوهش نیز توسط نرم افزار SPSS-16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل پایایی همسانی درونی ضریب آلفای کرونباخ و تصنیفی را برای عامل کلی معادل88 /0 و 73/0 و ضریب آلفای کرونباخ را برای سه عامل "نحوه برخورد و تعامل کارکنان"، "کیفیت کلی خدمات‌دهی" و " محیط فیزیکی" به ترتیب معادل 92/0r=0، 75/0r=، 71/0r= نشان داد. مقادیر روایی محتوا و صوری نیز مناسب و مطلوب بود. نتایج تحلیل عوامل تأییدی به روش مؤلفه‌های اصلی با چرخش نهایی واریماکس به‌منظور بررسی روایی سازه سه عامل استخراج گردید و نتایج نشان داد، در مجموع 3 عامل 23/62 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین می‌نمایند.
نتیجه‌گیری: پرسشنامه حاضر دارای پایایی مناسب و روایی مطلوب به‌منظور ارزیابی کیفیت خدمات داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر می‌باشد

واژه‌های کلیدی: رضایت مراجعه‌‌‌کننده، داروخانه، جمعیت هلال‌احمر، هنجاریابی.
متن کامل [PDF 688 kb]   (661 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoramdel K, Ebrahimi M, Heydari M, Farokhi M A, Komranian zade E. Development and validation of an instrument to measure patient satisfaction with pharmacy services of Red Crescent society. jorar. 2013; 4 (4)
URL: http://jorar.ir/article-1-141-fa.html

خرم دل کاظم، ابراهیمی دکتر محمد رضا، حیدری محمود، فرخی محمد امین، کمرانیان زاده الهام. پایایی و روایی پرسشنامه سنجش میزان رضایت مشتری از خدمات داروخانه جمعیت هلال‌احمر. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1391; 4 (4)

URL: http://jorar.ir/article-1-141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331