دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rakhshani T, Shojaiezadeh D, Ahmadi S A, Farrokhi M A. The impact of Emotional Intelligence on The Skills of Effective Managers in The Red Crescent Society. jorar. 2014; 6 (3)
URL: http://jorar.ir/article-1-193-fa.html
رخشانی طیبه، شجاعی‌زاده داوود، احمدی سیدعلی‌اکبر، فرخی محمد امین. تأثیر هوش هیجانی برمهارت‌های مدیران مؤثردر جمعیت هلال‌احمر. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات. 1393; 6 (3)

URL: http://jorar.ir/article-1-193-fa.html


چکیده:   (2975 مشاهده)

مقدمه: مدیراناثربخش،کسانیهستندکهبهخوبیاز قابلیت‌هایهیجانی خودبهرهمی‌گیرندورابطۀاثربخش وسازندهبرقرارمی‌کنند.درواقع،مدیرانموفقبر ارتقایهوشهیجانیوپرورشقابلیت‌هایعاطفیتأکید دارند.هوش هیجانی، توانایی درک و شناخت صحیح هیجان‌های خود و دیگران آن گونه که هست،توانایی به کارگیری هیجان‌ها به منظور کمک به حل مشکلات و داشتن زندگی اثربخش، توانـــایی حفظ انگیـــزه، استقـــامت در بــرابر ناملایمات، تنظیم حالات روحی وهمدلی با دیگرانرا گویند.از این‌رو، این مطالعه بهبررسیتأثیر هوش هیجانی بر مهارت‌های مدیران مؤثر پرداخته است.
روش: اینمطالعۀتوصیفی- تحلیلی،بااستفاده از روشسرشماری، همۀ مدیران جمعیت‌هلال‌احمر استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد را بررسی کرد(153=n). ابزار جمع‌آوری اطلاعات شاملمشخصاتفردی- اجتماعی،پرسشنامۀ استاندارد هوش هیجانی در 5 بُعد (زیرمقیاسقابلیت فردی شامل ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی و انگیزش و زیرمقیاس قابلیت اجتماعی شامل ابعاد همدلی و مهارت‌های اجتماعی)و پرسشنامۀ استاندارد مهارت‌های مدیران مؤثر، روایی و پایایی پرسشنامه‌ها بررسی و تأیید شد.برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS21 و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید‌.
یافته‌ها: در هوش هیجانی بین سطوح جنسیت و در مهارت‌های مدیران مؤثر بین سطوح سنوات خدمت اختلاف معناداری وجود داشت(0/05>p). تمامی ابعاد هوش هیجانی دارای همبستگی مثبت و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر بودند، هوش هیجانی نیز با ضریب همبستگی(0/001>p،0/55 =r) ارتباط مثبت نسبتاً قوی و معناداری با مهارت‌های مدیران مؤثر داشت. بر اساس تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با روش گام به گام (Stepwise) ابعاد خودآگاهی (0/001>p،0/43=Beta)، همدلی (0/05>p،0/2=Beta)و مهارت‌های اجتماعی (0/001>p،0/3=Beta) هوش هیجانی به ترتیب به طور معناداری دارای بیشترین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی برای مهارت‌های مدیران مؤثر بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: هوش هیجانی با هر دو بُعد قابلیت اجتماعی یعنی همدلی و مهارت‌های اجتماعی و فقط با بُعد خودآگاهی از قابلیت فردی نقش مهمی در پیشگویی مهارت‌های مدیران مؤثر ایفا می‌کند‌. بنابراین به نظر می‌رسد برای افزایش مهارت‌های مدیران بهتر است روی قابلیت اجتماعی و بُعد خودکنترلی برنامه‌ریزی بیشتری انجام گیرد.

متن کامل [PDF 461 kb]   (580 دریافت)    
گزارش کوتاه یا نامه ها : پژوهشي | موضوع مقاله: حمایت روانی در سوانح

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | http://www.journalsystem.ir/demo5

Designed & Developed by : Yektaweb